The Correlation between Self-Confidence and Achievement in an Oral Presentation Course

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/fcu/metadata/12117
File
Title
The Correlation between Self-Confidence and Achievement in an Oral Presentation Course
Title Alternative
英語プレゼンテーションの授業における学生の意識変化と授業内容達成度の相互関係
Author
氏名 山本 由実
ヨミ ヤマモト ユミ
別名 YAMAMOTO Yumi
Subject
oral presentation
self-confidence
achievement
writing
プレゼンテーション
自信
達成度
ライティング
Abstract

This paper explores the correlation between students’ self-confidence in making oral presentations in English and their achievements in English coursework. I studied a one-term course for two second-grade classes at Fukuyama City University, which teaches presentation skills. The survey was conducted with class observation, students’ writing and questionnaires. In this paper, I will show how the coursework activities and in particular the writing skills component have helped to increase students’ confidence in oral presentations.

本論文は,英語プレゼンテーションスキルの講義において,これまで十分に検証されてこなかったプレゼンテーションに対する学生の意識変化と学生自身が感じる学習内容達成度の関係について考察するものである。そのために筆者は,福山市立大学都市経営学部2年生を対象とし,行動観察,アンケート調査等をもとに検証をおこなった。本論文では,調査の結果にもとづき,学生たちの英語プレゼンテーションに対する自信と,講義内で特に重点を置いたライティングに関する学習内容との関係を明らかにする。

Journal Title
都市経営 : 福山市立大学都市経営学部紀要 = Urban Management : Bulletin of the Faculty of Urban Management, Fukuyama City University
Volume
10
Spage
115
Epage
128
Published Date
2018-02-28
Publisher
福山市立大学都市経営学部
ISSN
2186-862x
NCID
AA12564315
Self DOI
Language
eng
NIIType
Departmental Bulletin Paper
Text Version
出版社版
Set
fcu