自己と他者の対等性・相互性を超えた「聞くこと」の教育の目標論:レヴィナスによる問答法批判を中心に
URI | http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/fcu/metadata/12129 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
File |
kyoiku07_09mori.pdf
( 863.0 KB )
Open Date
:2019-04-26
|
||||||
Title |
自己と他者の対等性・相互性を超えた「聞くこと」の教育の目標論:レヴィナスによる問答法批判を中心に
|
||||||
Title Alternative |
Study on the Learning Goal Theory of “Listening Education” that Transcends Equality and Mutuality between Oneself and Others : Focusing on Criticism of Socratic Method by Levinas
|
||||||
Author |
|
||||||
Subject |
学習指導要領
能動的な聞き手
問答法
聞くことの受動性
社会的弱者
national standard
active listener
socratic method
passivity of listening
minorities and subaltern
|
||||||
Abstract |
本稿の目的は,「聞くこと」の教育の目標論について,自己と他者の対等性・相互性を超えた非対称性という側面から論じることにある。その際,先行研究では論じられていない以下の視点に取り組む。(1)ソクラテスの問答法を取り上げ,能動性を希求する「聞くこと」の教育が自明としている問答法的・弁証法的な課題解決という手続きに対し,再考を促す視点を提起する。(2)マイノリティやサバルタンといった社会的弱者をマジョリティのうちに還元することなく共生していくための教育のあり様を提出する。 The purpose of this paper is to discuss the learning goal theory of education of “listening” from the aspect of the asymmetry of others in the relationship between oneself and others. This paper deals with the following perspectives not dealt with in previous studies. (1) Following on from the Socratic method and requests reconsideration for those who are aiming for active listeners’ education and people who adopt the Socratic method and dialectical methods when solving problems. (2) Describing how education is necessary to live together without converting socially vulnerable people such as minorities and the subaltern to the majority. |
||||||
Journal Title |
福山市立大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Fukuyama City University
|
||||||
Volume |
7
|
||||||
Spage |
117
|
||||||
Epage |
126
|
||||||
Published Date |
2019-02-28
|
||||||
Publisher |
福山市立大学教育学部
|
||||||
ISSN |
21876347
|
||||||
NCID |
AA12609650
|
||||||
Self DOI | |||||||
Language |
jpn
|
||||||
NIIType |
Departmental Bulletin Paper
|
||||||
Text Version |
出版社版
|
||||||
Set |
fcu
|