自己と他者の対等性・相互性を超えた「聞くこと」の教育の目標論:レヴィナスによる問答法批判を中心に

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/fcu/metadata/12129
File
Title
自己と他者の対等性・相互性を超えた「聞くこと」の教育の目標論:レヴィナスによる問答法批判を中心に
Title Alternative
Study on the Learning Goal Theory of “Listening Education” that Transcends Equality and Mutuality between Oneself and Others : Focusing on Criticism of Socratic Method by Levinas
Author
氏名 森 美智代
ヨミ モリ ミチヨ
別名 MORI Michiyo
Subject
学習指導要領
能動的な聞き手
問答法
聞くことの受動性
社会的弱者
national standard
active listener
socratic method
passivity of listening
minorities and subaltern
Abstract

本稿の目的は,「聞くこと」の教育の目標論について,自己と他者の対等性・相互性を超えた非対称性という側面から論じることにある。その際,先行研究では論じられていない以下の視点に取り組む。(1)ソクラテスの問答法を取り上げ,能動性を希求する「聞くこと」の教育が自明としている問答法的・弁証法的な課題解決という手続きに対し,再考を促す視点を提起する。(2)マイノリティやサバルタンといった社会的弱者をマジョリティのうちに還元することなく共生していくための教育のあり様を提出する。
本稿が主張するのは,他者理解の過程の只中においても,生起する自己の感情をまっすぐに受けとめ,自らの価値や価値観を揺るがし続ける聞き手の育成である。そのためには,自己への傾聴という側面を,自己内対話と並ぶ「聞くこと」の教育目標として位置づける必要がある。

The purpose of this paper is to discuss the learning goal theory of education of “listening” from the aspect of the asymmetry of others in the relationship between oneself and others. This paper deals with the following perspectives not dealt with in previous studies. (1) Following on from the Socratic method and requests reconsideration for those who are aiming for active listeners’ education and people who adopt the Socratic method and dialectical methods when solving problems. (2) Describing how education is necessary to live together without converting socially vulnerable people such as minorities and the subaltern to the majority.
This paper highlights the importance of education in which listeners receive their emotions and challenge their existence and values in the process of understanding others. To that end, we need to position the aspect of listening to oneself as an educational goal of “listening” in parallel with internal dialogue.

Journal Title
福山市立大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Fukuyama City University
Volume
7
Spage
117
Epage
126
Published Date
2019-02-28
Publisher
福山市立大学教育学部
ISSN
21876347
NCID
AA12609650
Self DOI
Language
jpn
NIIType
Departmental Bulletin Paper
Text Version
出版社版
Set
fcu