「外国につながる子ども」の学習する権利を保障するための課題

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/fcu/metadata/12140
File
Title
「外国につながる子ども」の学習する権利を保障するための課題
Title Alternative
Analysis of Issues to Guarantee the Right to Education for "Culturally Linguistically Diverse Children"
Author
氏名 小野 方資
ヨミ オノ マサヨシ
別名 ONO Masayoshi
氏名 宮野 宏子
ヨミ ミヤノ ヒロコ
別名 MIYANO Hiroko
Subject
「外国につながる子ども(CLD児)」
学習する権利
多文化共生
“Culturally Linguistically Diverse Children”
Right to Education
multicultural society
Abstract

本稿の目的は,「外国につながる子ども」の学習権の保障に課題があることを明らかにすることである。このために,「外国につながる子ども」という認識で事態を捉える必要性を論ずる。これを踏まえ,「外国につながる子ども」が学習をしていくための政策や制度を批判的に検討し,これらが存在はするものの,彼/彼女らの学習権が実質的に保障されていない実態――本稿はこれを「置き去り」という認識で把握する――が,「五つの壁」で構造的に引き起こされていることを論じた。「外国につながる子ども」の学習する権利保障は,様々な背景を持つ人々とともに,彼/彼女らの基本的人権が保障される多文化共生社会を構築していくという課題への重要な取り組みである。

This paper asserts that there are problems ensuring that, like all children, foreign children in Japan have the right to learn. It discusses the urgency surrounding the recognition of “Culturally Linguistically Diverse Children” and critically examines the systems and policies regarding their right to learn. Although these children surely exist, their learning rights are not substantially guaranteed. This fact is represented here by the phrase “left behind”. The paper argues that this state of being “left behind” is structurally caused by “five walls” or obstacles. And finally, ensuring the right to learn for “Culturally Linguistically Diverse Children” is important for the following two reasons: A multicultural society must be built with people from various ethnic and linguistic backgrounds and the basic human rights of these people must be guaranteed.

Journal Title
福山市立大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Fukuyama City University
Volume
8
Spage
11
Epage
22
Published Date
2020-02-28
Publisher
福山市立大学教育学部
ISSN
21876347
NCID
AA12609650
Self DOI
Language
jpn
NIIType
Departmental Bulletin Paper
Text Version
出版社版
Set
fcu