教師の「音楽を聴く力」を育む音楽経験プログラム(1):理論的背景と実践の考察
URI | http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/fcu/metadata/12143 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
ファイル |
kyoiku08_05koyama.pdf
( 403.0 KB )
公開日
:2020-05-25
|
||||||
タイトル |
教師の「音楽を聴く力」を育む音楽経験プログラム(1):理論的背景と実践の考察
|
||||||
別タイトル |
Music Experience Program to Cultivate Teachers’ Music Listening Skills (1) : Theoretical Background and Discussion of Implementation
|
||||||
著者 |
|
||||||
キーワード |
音楽鑑賞
「聴く力」
教師
音楽経験プログラム
美的価値観
music appreciation
listening skills
teacher
music experience program
aesthetic sense
|
||||||
抄録 |
筆者は,学校教育での音楽鑑賞指導において,教師自身の音楽を聴く力を育成することの重要性に着目し,その育成を目的とした音楽経験プログラムの開発に取り組んでいる。この「音楽を聴く力」を育むことに着目した音楽経験プログラムでは,小学校教師らが音楽家とともに音楽を聴き,味わい,他者とともに感じたことや解釈を語り合うことを通して,彼らの美的価値観を洗練させることを目指している。参加者の1 人である音楽家は,教師に対して音楽の感じ方の「正解」を示すためではなく,専門的な知識に根差した1 つの解釈を提示する者として,教師とともに同じ楽曲を聴き,感じたことや楽曲への解釈の言語化に加わる。 I have focused on the importance of cultivating teachers’ music listening skills in the context of providing music appreciation instruction during school education and have worked to develop a music experience program that aims to provide such training. In this music experience program, which focuses on cultivating music listening skills, elementary school teachers refine their aesthetic sense by listening to and appreciating music and by discussing their feelings and interpretations with a musician. The musician, who is a participant in the program like the teachers, is not there to tell the teachers the “correct” way to respond to the music but rather, to provide an interpretation based on specialist knowledge, listen to the composition along with the teachers, and participate in verbalizing feelings and interpretations of the music. |
||||||
掲載雑誌名 |
福山市立大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Fukuyama City University
|
||||||
巻 |
8
|
||||||
開始ページ |
45
|
||||||
終了ページ |
55
|
||||||
出版年月日 |
2020-02-28
|
||||||
出版者 |
福山市立大学教育学部
|
||||||
ISSN |
21876347
|
||||||
NCID |
AA12609650
|
||||||
責任DOI | |||||||
本文言語 |
日本語
|
||||||
資料タイプ |
紀要論文
|
||||||
著者版フラグ |
出版社版
|
||||||
区分 |
fcu
|