論理学的視点からみた文学教育の目標論の探究:「可能世界」という理論的装置を手がかりとして

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/fcu/metadata/12168
File
Title
論理学的視点からみた文学教育の目標論の探究:「可能世界」という理論的装置を手がかりとして
Title Alternative
A Study of Educational Goals of Literature Based on Logic : Analysis Using "Possible World Theory"
Author
氏名 森 美智代
ヨミ モリ ミチヨ
別名 MORI Michiyo
Subject
言語哲学
様相論理
『よだかの星』(宮澤賢治)
パラレル・ワールド
学習者研究
philosophy of language
modal logic
Nighthawk Star by MIYAZAWA Kenji
parallel world
learning person study
Abstract

本稿の目的は,文学教育の目標論を追究し,それを論理学的視点から論述することにある。そのための研究課題として,物語世界と生活世界を一続きのものとして捉えてよいのかという問いを措定し,ネルソン・グッドマン(1978)による「対立する真理の調停」とマリー=ロール・ライアン(1991)による「代替可能世界への中心移動」を軸に,文学教育で目指すべき学びについて考察する。その過程で,論理学的な視点から文学教育の目標論を探究する。
結果として,1)「対立する真理の調停」を,文学教室における全体交流での「読み」の終着モデルの一つとして提案した。また,2)複数世界の保証が,社会・文化的コードへの同化(獲得)と異化(破壊)という矛盾を克服し,学習者の複層的な発達を可能にすること,さらには,複数世界の同時存在の保証によって,学習者は実際の世界(AW)における自己を保留した状態で,AWとは別の自己が立ち現れ,それによって学習者は,自由に思考し,自己表現することができることを明らかにした。

This article aims to discuss the educational goals of literature from a logical viewpoint. Thus, as a research question, it asks whether the fictional world and the lifeworld can be viewed as a continuum. To consider the learning to pursue literary education, we use “Mediation of contradictory truths” as argued by Nelson Goodman(1978) and “Shift to a substitutable world” as argued by Marie-Roll Ryan(1991).
Consequently, the following two aspects were clarified. First, the “Mediation of contradictory truths” is among the goal models of “reading” in mutual exchanges in literature classes. Second, a multi-world guarantee overcomes the contradictions of assimilation(acquisition)and catabolism (destruction)in social and cultural codes and achieves the multilayered development of learners. Further, we showed that guaranteeing that multiple worlds simultaneously exist enables learners to retain their self in the actual world(AW), and think and express themselves in a different manner than in the AW.

Journal Title
福山市立大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Fukuyama City University
Volume
9
Spage
47
Epage
57
Published Date
2021-02-28
Publisher
福山市立大学教育学部
ISSN
21876347
NCID
AA12609650
Self DOI
Language
jpn
NIIType
Departmental Bulletin Paper
Text Version
出版社版
Set
fcu