子どもの発達と地域社会、そして児童教育学

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/fcu/metadata/12189
ファイル
タイトル
子どもの発達と地域社会、そして児童教育学
別タイトル
Toward the Construction of Pedagogy for Child Development in the Community
著者
氏名 田丸 敏高
ヨミ タマル トシタカ
別名 TAMARU Toshitaka
キーワード
児童教育学
教育学部
発達理論
地域社会
child pedagogy
faculty of education
developmental theory
community
抄録

2011年4月福山市立大学が開学し、公立大学ではじめての教育学部が誕生した。それは、教育コースと保育コースの2コース制の児童教育学科を有し、地域社会に根ざした実践的な児童教育学を追究するものであった。本稿では、第1に、福山市立大学教育学部が既存の教員養成系学部とどのように異なるのか、そして全国の教育系学部のなかでどのような位置を占めるのか、明らかにした。第2に、地域社会と向き合い、地域社会を資源とする児童教育学の必要性について論究した。第3に、児童教育学がどのように発達理論を取り入れながら創造・構築されるべきか、古典的な発達論争や教育改革と結びついた発達理論を踏まえて検討した。

In April 2011, the first faculty of education in a public university was born. Since the opening of the Faculty of Education of Fukuyama City, it has been engaged in education and research on child pedagogy, which pursues practicality rooted in the community through a two-course system of education and childcare courses. The aim of this paper is first to examine the position of the Faculty of Education of Fukuyama City University among all education-related faculties in Japan, second to discuss how child pedagogy deals with the community, and third to discuss how child pedagogy is created and constructed while incorporating developmental theories.

掲載雑誌名
福山市立大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Fukuyama City University
10
開始ページ
1
終了ページ
7
出版年月日
2022-02-28
出版者
福山市立大学教育学部
ISSN
21876347
NCID
AA12609650
責任DOI
本文言語
日本語
資料タイプ
紀要論文
著者版フラグ
出版社版
区分
fcu