特別支援学校(知的障害)における保護者への心理教育的介入の実践報告

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/fcu/metadata/12108
File
Title
特別支援学校(知的障害)における保護者への心理教育的介入の実践報告
Title Alternative
The Practice of Psychoeducational Intervention for Parents in Special Schools for Children with Intellectual Disabilities
Author
氏名 山口 正寛
ヨミ ヤマグチ マサヒロ
別名 YAMAGUCHI Masahiro
Subject
スクールカウンセリング
心理教育
知的障害
特別支援学校
school-counseling
psychoeducation
intellectual disability
special schools
Abstract

本研究では,スクールカウンセラー(以下,SC)の立場から,特別支援学校(知的障害)(以下,知的特別支援学校)で保護者を対象にした心理教育的介入の実践を報告する。著者がSCとして在籍している知的特別支援学校において,全3グループに分けて心理教育を実施した。プログラムは,Child-Adult Relationship Enhancement(CARE)を参考に構成した。第1グループと第3グループは生活年齢または知的発達が就学前年齢程度の子どもを持つ保護者を対象とし,第2グループは生活年齢及び知的発達が小学生齢以上
の子どもを持つ保護者を対象とした。第1グループは8名(M=43.38歳),第2グループは5名(M=48.2歳),第3グループは7名(M=45.43歳)の保護者が参加した。心理教育の効果測定のため,子どもの問題行動,養育者のうつ状態,育児ストレスに関する質問紙を介入前後に実施した。その結果,いずれの質問紙においても介入前後で有意な変化は認められなかったものの,集団介入の場が個別相談へのアクセシビリティを高めたり,プログラム内容のやり取りが担任へのコンサルテーションとして機能する可能性があると考えられた。

In this study, we report the practice of psychoeducational intervention for a parent at special schools for children with intellectual disabilities by a school counselor. We composed the psychoeducational program based on "the Child-Adult Relationship Enhancement" and did it by dividing into three groups. In the first and the third group, we targeted parents with children whose actual or mental age is about a preschool period, and in the second group, parents with children whose actual or mental age are about childhood. Eight mothers (mean age 43.48) in the first group participated, five mothers (mean age 48.20) in the second, and seven mothers (mean age 45.43) in the third. Participants completed the questionnaires about children's problem behavior, parents' depression, parenting stress before and after the intervention. The results showed that there were no significant differences in every questionnaire between pre-post intervention. However, we find the possibility that group intervention not only increases accessibility to individual counseling but functions as consulting for teachers.

Journal Title
福山市立大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Fukuyama City University
Volume
6
Spage
107
Epage
113
Published Date
2018-02-28
Publisher
福山市立大学教育学部
ISSN
21876347
NCID
AA12609650
Self DOI
Language
jpn
NIIType
Departmental Bulletin Paper
Text Version
出版社版
Set
fcu