泣きの映像による情動喚起と情動評価:養育経験,アタッチメント,共感性の観点から

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/fcu/metadata/12130
File
Title
泣きの映像による情動喚起と情動評価:養育経験,アタッチメント,共感性の観点から
Title Alternative
Emotional Arousal and Evaluation by Watching of Crying Person : From the Viewpoint of Parental Experience, Attachment, and Empathy
Author
氏名 山口 正寛
ヨミ ヤマグチ マサヒロ
別名 YAMAGUCHI Masahiro
氏名 吉井 香菜子
ヨミ ヨシイ カナコ
別名 YOSHII Kanako
Subject
泣き
アタッチメント
共感
母親
crying
attachment
empathy
mother
Abstract

本研究は,乳児の泣きの映像を視聴することで生じる情動喚起及び情動的評価の個人差に関与する心理的要因を明らかにすることを目的とした。3 歳以下の子供と同居している母親8 名と女性大学生8 名を対象に,乳児と成人の泣きの映像視聴によって生じる情動喚起をAffect Gridによって測定し,泣いている人物に対する情動評価をthe Self-Assessment Manikin(SAM)によって測定した。そして,それらの個人差に関与する心理的変数としてアタッチメントと共感性を想定し,Affect GridとSAMとの関連を検討した。その結果,アタッチメントと共感性の個人差は情動喚起と泣いている人物への情動評価に影響を与えていなかった。また,乳児の泣きの映像を視聴することで生じる情動喚起と泣いている人物への情動評価に対する養育経験の影響も確認できず,先行研究と同様の結果を再現することができなかった。今後の検討課題として,刺激映像,情動測定方法の再検討及び,サンプル数を増やした再検討の必要性について述べた。

This study aimed to reveal the psychological factors related to individual differences in emotional arousal and evaluation caused by the viewing of videos of crying infants and adults. Eight mothers and eight female university students participated in this study. All participants completed questionnaires about attachment and empathy. Next, they watched audiovisual clips of crying infants and adults and completed another questionnaire, which pertained answered to the emotions evoked within them by the viewing of the clips. This questionnaire also registered their emotional evaluation of the person who were crying. The results revealed that the attachment and empathy did not influence the emotional arousal or the evaluation of the emotions after watching crying clips. Also, the effect of parental experience was not found for either the emotional arousal or the evaluation provoked by the viewing of the videos of crying clips. Future studies should re-examine the method of providing the stimulus and of measuring the emotional reactions. A reassessment with an increased number of participants is also suggested.

Journal Title
福山市立大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Fukuyama City University
Volume
7
Spage
127
Epage
135
Published Date
2019-02-28
Publisher
福山市立大学教育学部
ISSN
21876347
NCID
AA12609650
Self DOI
Language
jpn
NIIType
Departmental Bulletin Paper
Text Version
出版社版
Set
fcu