The reciprocal relationship between climate change education and the TESOL classroom

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/h-bunkyo/metadata/12403
File
Title
The reciprocal relationship between climate change education and the TESOL classroom
Title Alternative
気候変動に関する教育とTESOL教室の相互関係
Author
氏名 Svien Jordan
ヨミ スヴェン ジョーダン
別名
Subject
climate change
teaching English to speakers of other languages
TESOL
NDC
370
Abstract

As our global carbon footprint increases, knowledge and awareness about the dangers climate change poses to us and our posterity have become more urgent than ever. Yet despite this, even in Japan where people are aware of the issue, attitudes toward climate change as an individual problem rather than a global one are limited, and portions of individuals' consumption habits are trending toward increased energy expenditure, especially through increased meat consumption. At the same time, Teaching English to Speakers of Other Languages (TESOL) is experiencing a shift toward incorporating more content-based instruction through global issues coursework and content and language integrated learning. As such, education about climate change is an ideal match for these courses, as students learn a combination of language, academic skills such as research, discussions, and presentations, key climate knowledge, and methods for making individual sustainable lifestyle changes toward realizing their roles as global citizens. This paper makes the case for increased climate change education in TESOL courses borne out of the urgency of the issue and observes coursework at the author’s and global colleagues’ institutions for how they promote linguistic and academic skill building in addition to critical knowledge and action toward future climate sustainability.

エネルギーの消費量と国際的な二酸化炭素排出量の増加に伴い,我々や我々の子孫へと問題提起された,気候変動の危険性に対する知識や認識は,これまでになく危機迫るものとなってきた。しかしこのような状況にも関わらず,人々が問題認識をしている日本においてさえも,気候変動に対する姿勢は個人のものというよりは国際的なものに限られており,エネルギー消費,特に食肉消費の増加を通して,個人の消費習慣は増加傾向にある。それと同時に,TESOLにおいては,国際問題を取り入れたコースと内容言語統合型学習を通して,より内容重視型の教授法へ組み入れる方向へと変化してきている。したがって,気候変動についての教育は,これらのコースに理想的に合致する内容であり,学生は言語と,研究,ディスカッションやプレゼンテーションといった学術的なスキル,気候変動に関する重要な知識や,個人が行える継続可能な日常生活の変化を起こす方法を学ぶことで,国際人としての役割理解へと導くものである。本論はTESOL コースにおいて,この問題がもつ緊急性に由来した気候変動についての教育が,著者と国際的に活躍する同業者の機関において,未来の気候を持続可能にするための知識や行動に加え,彼らがどのように言語的,学術的スキルを身につけさせたかについて論証するものである。

Journal Title
広島文教女子大学高等教育研究
Issue
4
Spage
19
Epage
40
Published Date
2018-02-28
Publisher
広島文教女子大学高等教育研究センター
ISSN
21892962
Language
eng
NIIType
Departmental Bulletin Paper
Text Version
Sort Key
02
Set
h-bunkyo