Numbers of information-processing stages and cues for determination in Kendo players with different skill levels

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/h-bunkyo/metadata/12733
File
Title
Numbers of information-processing stages and cues for determination in Kendo players with different skill levels
Title Alternative
熟練度の異なる剣道選手の意思決定における情報処理の段階数と手がかり情報数
Author
氏名 田村 進
ヨミ タムラ ススム
別名 Tamura Susumu
氏名 黒川 隆志
ヨミ クロカワ タカシ
別名 Kurokawa Takashi
氏名 梶山 俊仁
ヨミ カジヤマ トシヒト
別名 Kajiyama Toshihito
氏名 明石 啓太
ヨミ アカシ ケイタ
別名 Akashi Keita
Subject
Kendo players
expertise
procedural knowledge
reaction time
verbal report
剣道選手
熟練度
手続き的知識
反応時間
言語報告
NDC
360
Abstract

In this study, the reaction times needed for kendo players with different skill levels to determine their strategies to fight an opponent displayed on a TV monitor were measured, and the numbers of information-processing stages and cues for such determination were calculated, based on the verbally reported contents of information-processing, with a view to examining the association between these numbers and skill levels. An experiment was conducted involving 8, 9, and 10 kendo players of high, intermediate, and low skill levels, respectively, and the following results were obtained:
 1. There were no differences among the different skill levels in the reaction time needed for the participants to determine their own strategies or to discriminate the opponent’s attack. On the other hand, the numbers of information-processing stages and cues for such determination or discrimination were higher in intermediate- than in low-level players.
 2. On comparison of the values per unit (5 seconds), the numbers of both information-processing stages and cues for determination or discrimination in each trial, calculated based on the verbally reported contents of information-processing, were higher in high- and intermediate- than in low-level players.
 3. The differences among players with different skill levels in the numbers of information-processing stages and cues for determination or discrimination are likely to reflect the progress of procedural knowledge elaboration and structuring.

 本研究の目的は、熟練度の異なる剣道選手を対象として、テレビモニタに映し出される対戦相手への対応を決定するまでの反応時間を測定するとともに、この決定に至るまでの情報処理内容の口述から対応決定までの情報処理の段階数と利用した手がかり情報数を導出し、これらと選手の熟練度との関連について検討することであった。上級者群8名、中級者群9名、初級者群10名を対象に実験を行い、以下の内容が明らかになった。
 1.問題場面の再生開始から実験参加者が実行する攻撃の決定、あるいは、対戦相手が仕掛けてくる攻撃の判別までの反応時間には熟練度による差異は認められなかった。一方で、この決定あるいは判別に至るまでの情報処理の段階数及び利用した手がかり情報数は、いずれも初級者群に比べ中級者群が多かった。
 2.実験参加者の口述内容から得られた各試行における決定あるいは判別までの段階数及び手がかり情報数について、単位時間(5秒間)あたりの数値を算出し比較したところ、初級者群に比べ上級者群及び中級者群のほうが段階数・手がかり情報数ともに多かった。
 3.決定あるいは判別までの段階数及び利用した手がかり情報数にみられた群間の差異は、手続き的知識の精緻化・構造化の進度を反映していると推測された。

Journal Title
対人コミュニケーション研究
Issue
8
Spage
1
Epage
13
Published Date
2021-10-01
Publisher
対人コミュニケーション研究会
ISSN
21874433
Language
eng
NIIType
Journal Article
Text Version
Sort Key
01
Set
h-bunkyo