コンピュータ授業におけるコンピュータ入力時間と疲労の関係について

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/hbg/metadata/11402
ファイル
タイトル
コンピュータ授業におけるコンピュータ入力時間と疲労の関係について
別タイトル
A Study of the Relation Between Computer Input Time and Fatigue in Computer-Learning
著者
氏名 三川 明美
ヨミ ミカワ アケミ
別名 Mikawa Akemi
氏名 高永 茂
ヨミ タカナガ シゲル
別名 Takanaga Shigeru
氏名 河野 紫信
ヨミ カワノ シノブ
別名 Kawano Shinobu
キーワード
コンピュータ
computer
疲労
fatigue
フリッカー
flicker
自覚症状
self-awareness in fatigue
内容記述

In the study, 174 computer-learning students were divided into two groups, the 30 minute-input work group and the 60 minute-input work group, and were questionnaired for finding out learners self-awareness in fatigue, and then compared with the scores of the Fricker Test. The following is the result. 1) Both of the groups expressed more self-awareness in fatigue after the input-work. Examination of the ordinal relationship in complaining of fatigue for 3 groups revealed the standard type, i. e. Only II-dominant type (mental-performance type, night-work type) in 60 minute-input work group showed I-dominant type (standard type) after the required work time. 2) The score of the Fricker Test dropped after computer input work. The score change was significant among 30 minute-grorp, the drop of 2.7%, 60 minute-group 7.9%. 3) No clear correlation was found between one's self-awareness in fatigue and the score of the Fricker Test.

掲載雑誌名
広島文化女子短期大学紀要
28
開始ページ
13
終了ページ
20
出版年月日
1995-07-10
出版者
広島文化女子短期大学
ISSN
09137068
NCID
AN00213869
本文言語
日本語
資料タイプ
紀要論文
著者版フラグ
出版社版
旧URI
区分
hbg