重度・重複障害児の身体運動における意思伝達スキル向上に関する研究

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/hbg/metadata/12110
ファイル
タイトル
重度・重複障害児の身体運動における意思伝達スキル向上に関する研究
別タイトル
Improvement of body movement-related communication skills of children with severe and multiple disabilities
著者
氏名 加地 信幸
ヨミ カジ ノブユキ
別名 Nobuyuki KAJI
氏名 河野 喬
ヨミ カワノ タカシ
別名 Takashi KAWANO
キーワード
Movement of the Body
身体運動
Children with Severe and Multiple Disabilities
重度・重複障害児
Self-reliance activities
自立活動
Communication
コミュニケーション
抄録

This paper discusses a practical approach involving support methodology for promoting body movements that make coordinated actions possible with a tutor’s help.
The results showed that to achieve this most effectively, the tutor needed to (1) use a humorous expression and tone of voice, (2) stay close to the child’s face and continue to speak regularly, and (3) maintain physical contact.

掲載雑誌名
社会情報学研究
21
開始ページ
25
終了ページ
31
出版年月日
2016-12
出版者
広島文化学園大学社会情報学部
ISSN
13418459
本文言語
日本語
資料タイプ
紀要論文
著者版フラグ
区分
hbg