SNS時代におけるコミュニケーションといじめ ―「すれ違い」の必要性とその授業実践―
URI | http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/hbg/metadata/12273 | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ファイル |
g08-004.pdf
( 1188.0 KB )
公開日
:2018-03-31
|
||||||||||||
タイトル |
SNS時代におけるコミュニケーションといじめ ―「すれ違い」の必要性とその授業実践―
|
||||||||||||
別タイトル |
Communication and ijime in the age of the SNS: For the lesson of “misinterpretation, misreading, and dis-communication”
|
||||||||||||
著者 |
|
||||||||||||
キーワード |
“Ijime”(いじめ)
Social Networking Service(SNS)
Educational Practice( 授業実践)
|
||||||||||||
抄録 |
The purpose of this paper is to conceive and develop an educational practice to solve ijime problems in the age of the SNS (Social Networking Service) by introducing the concept of “misinterpretation, misreading, and dis-communication”. Media education, then, is one of the few instruments which teachers and students possess for beginning to challenge the great inequalities in knowledge and power between those who manufacture information in their own interests and those who consume it innocently as news or entertainment. And, media education aims to produce critical participation. Media education has an educational view that makes it possible to see things that are hidden. |
||||||||||||
内容記述 |
(本研究は平成27年~平成29年度科研費「いじめ問題の解決に向けたメディア論的な教材・指導プログラムの開発」基盤研究(C)(一般)課題番号15K045527)による研究成果の一部である) |
||||||||||||
掲載雑誌名 |
広島文化学園大学学芸学部紀要
|
||||||||||||
巻 |
8
|
||||||||||||
開始ページ |
33
|
||||||||||||
終了ページ |
45
|
||||||||||||
出版年月日 |
2018-02-26
|
||||||||||||
出版者 |
広島文化学園大学学芸学部
|
||||||||||||
ISSN |
2185-8837
|
||||||||||||
本文言語 |
日本語
|
||||||||||||
資料タイプ |
紀要論文
|
||||||||||||
著者版フラグ |
出版社版
|
||||||||||||
区分 |
hbg
|