「作問中心の算術教育」の形成過程における「生活」と「数理」の関係

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/hbg/metadata/12473
ファイル
タイトル
「作問中心の算術教育」の形成過程における「生活」と「数理」の関係
別タイトル
Relationships between the daily life and the way of mathematical thinking in the developmental process of Problem posing centered arithmetic education
著者
氏名 植田 敦三
ヨミ ウエダ アツミ
別名 Ueda Atsumi
氏名 木村 惠子
ヨミ キムラ ケイコ
別名 Kimura Keiko
キーワード
清水甚吾 Zingo Shimizu
問題設定 problem posing
生活 the daily life
数理 the way of mathematical thinking
作問中心の算術教育 centered arithmetic education
抄録

In this paper, we focused on the developmental process of Problem posing centered arithmetic education by Zingo Shimizu to get suggestions for the improvement of mathematical class, which was intended to develop learner’s mathematical competencies and capabilities, from the perspective of historical research. By analyzing the developmental process of the practice, we were able to divide into four periods: the early developmental stage, the formative/prevailing stage, the transformation stage and the succession stage. As a result, it was found that the relationship between the daily life and the way of mathematical thinking was greatly different between the former three periods and the last period.

掲載雑誌名
広島文化学園大学学芸学部紀要
10
開始ページ
29
終了ページ
38
出版年月日
2020-03-27
出版者
広島文化学園大学学芸学部
本文作成日付
2020-03-27
ISSN
2185-8837
NCID
AA12532487
本文言語
日本語
資料タイプ
紀要論文
著者版フラグ
出版社版
区分
hbg