幼稚園において楽しくきまりを身に付けるための指導法について

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/hbg/metadata/12475
File
Title
幼稚園において楽しくきまりを身に付けるための指導法について
Title Alternative
Teaching methods to enjoy learning rules at kindergartens
Author
氏名 二階堂 年惠
ヨミ ニカイドウ トシエ
別名 Nikaido Toshie
氏名 合原 晶子
ヨミ ゴウハラ アキコ
別名 Gohara Akiko
Subject
幼児教育 Child Education
規範意識 Model Consciousness
人間関係 The Human Relations
Abstract

 幼稚園は子どもが生まれて初めて社会生活をするところである。幼稚園の集団生活で必要なきまりを知り身に付けることは、幼稚園の大きな役割である。よって教師は子ども同士がより良く関わり合えるような活動や支援を考えなければならない。現在幼稚園においては、幼稚園教育要領に基づいて子どもたちの発達段階に応じて、きまりに関する教育が行われているが、今後は規範意識の育成をより具体的で実践的な学びとして取り入れていく必要があるだろう。
 特に幼児期は、遊びの中から様々なことを学ぶので、幼児にとって遊びとは「学習」そのものなのである。本稿では、遊びを通して楽しくきまりを身に付ける指導法について考察する。
 5歳児を1 グループ4 ~ 5 人に分け、かるた遊びをする中でまずは幼児たちで読み手を決めて遊びを進めていく。その中で生じたトラブルも幼児たち同士で解決させるようにする。振り返りの際、勝敗や順位だけでなく、幼児が遊びの中で味わった色々な気持ちについて言葉で表現出来るようにしておき、困ったり嫌な気持ちだったりした時の気持ちを2枚のカードで示しながら他の幼児に伝わるようにする。同時に周囲の幼児の気持ちも聞いて全員で共有する。互いの気持ちを理解した上でどのようにしたら良いか解決策を考え、場面ごとにルールを決める。その際相手を思いやる言動が出来ている幼児を教師はしっかり認め、他の幼児にも気付かせていく。その後再びかるた遊びをする。教師は幼児がルールを守っている場面を見つけしっかりと褒め、幼児にルールを守ることの気持ちよさを味わわせる。
 幼児たちは遊びの中で、互いに自分の考えを出し合ううちに、様々な考え方があるということを知り、それを理解した上でその考え方を受け入れたり、自分とは異なる考えでも尊重したりしながら、さらにルールを確立するという規範意識の芽生えがなされることを可能にすることが出来るのである。この過程を通して、遊びのルールやトラブルの解決に対して協同して取り組むことの出来る力を育むことが可能になり、5歳児段階における規範意識の醸成といった点における役割は果たせるのではないかと考える。
 Children experience social life for the first time in kindergartens. It is a significant role of kindergarten teachers to teach children the rules necessary for group life. Teachers are required to design activities and provide support to improve interactions among children. Currently, education regarding rules is provided at kindergartens based on children's developmental stages according to the guidelines for kindergarten education. In the future, development of model consciousness should be introduced through concrete and practical learning. Children learn many things by playing with other children. Playing is in itself a “learning” for children. This study examined teaching methods for enjoying the learning of rules by playing. Five-year-old children were divided into groups consisting of 4-5 members respectively and played a Karuta (a traditional Japanese card) game. Firstly, children decided the reader by themselves and tried to solve problems that happened when playing the game by themselves.
In the ssion for reflection, children reflected not only about victory or defeat and the ranking but also about the feelings they experienced during the game and expressed these feelings in words. Children identified the feelings they experienced when they were in trouble or when feeling uncomfortable when using two cards. Simultaneously, they listened to other children's feelings and shared their feelings.After understanding each other's feelings, they considered solutions to problems and decided rules according to the situation. Teachers were required to recognize children who could consider about other children and encourage other children to archive consideration. Then, children played the Karuta game again. Teachers attempted to identify situations in which children followed the rules and praised them so that they could feel comfortable by keeping rules. Children get to know there are different ideas through playing with other children. They expressed their opinions, understood each other's opinions, accepted or respected them, and developed rules. It is suggested that children's model consciousness might develop through this process. Moreover, children could develop the ability to deal with problems by cooperating with other children. The development of model consciousness in five-year-old children might be achieved through this process.

Journal Title
子ども学論集
Volume
6
Spage
15
Epage
25
Published Date
2020-3-31
Publisher
広島文化学園大学大学院教育学研究科
Created Date
2020-3-31
ISSN
2187-8145
Language
jpn
NIIType
Departmental Bulletin Paper
Text Version
出版社版
Set
hbg