養護教諭のコーディネーション行動予測モデル-モデル構築の根拠とモデルの特徴について-

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/hbg/metadata/12476
File
Title
養護教諭のコーディネーション行動予測モデル-モデル構築の根拠とモデルの特徴について-
Title Alternative
Coordination behavior prediction model for Yogo Techer - Rationale for model construction and characteristics of the model-
Author
氏名 鈴木 薫
ヨミ スズキ カオル
別名 Suzuki Kaoru
氏名 山崎 晃
ヨミ ヤマザキ アキラ
別名 Yamazaki Akira
Subject
養護教諭 Yogo Teacher
コーディネーション行動 coordination behavior
予測モデル prediction model
向社会的行動 prosocial behavior
プロアクティブな仕事行動 proactive work behavior
Abstract

 養護教諭のコーディネーション行動に対する期待が高まっている。新たに構築した養護教諭のコーディネーション行動予測モデル(鈴木,山崎,2019)は,向社会的行動とプロアクティブな仕事行動を統合したものである。モデル構築の根拠は,養護教諭が子供の成長や発達を支援する行動は,他者の利益になるように自発的・意図的に行われる向社会的行動のひとつであり,また,養護教諭が関係者や関係組織に働きかける行動は,仕事や仕事行動に対してプロアクティブに行動していくプロアクティブな仕事行動といえるからである。この2つのモデルを統合したものに,学校組織や養護教諭に特化した変数を加えて構築した。今後は,変数や変数間の関係,養護教諭のコーディネーション行動発現の意思決定過程について実証し,養護教諭のコンフリクトや学校組織の課題解決などに活用する。
 While the expectation for the coordination action of the Yogo Techer heightens, authors newly constructed the coordination action prediction model of the Yogo Techer(Suzuki & Yamazaki,2019). This model integrates prosocial behavior and proactive work behavior. The first reason of the model construction is that the action which supports the growth and development of the child by the Yogo Techer is one of the prosocial action which is carried out voluntarily and intentionally in the interest of others, and the second reason is that the action which works for the party concerned and the organization concerned by the Yogo Techer is the proactive work action which acts proactively for work and work action.
The coordination behavior prediction model of the Yogo Techer is constructed by newly adding the variable specialized in school organization and Yogo Techer to the integration of these two models.In the future, the relationship among variables and variables and the decision making process of the coordination behavior expression of Yogo Teacher were demonstrated and the system will be used to resolve conflicts among Yogo Teacher and problems in school organizations.

Journal Title
子ども学論集
Volume
6
Spage
27
Epage
40
Published Date
2020-03-31
Publisher
広島文化学園大学大学院教育学研究科
Created Date
2020-03-31
ISSN
2187-8145
Language
jpn
NIIType
Departmental Bulletin Paper
Text Version
出版社版
Set
hbg