熟議民主主義にもとづく「社会に開かれた教育課程」編成のあり方

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/hbg/metadata/12478
ファイル
タイトル
熟議民主主義にもとづく「社会に開かれた教育課程」編成のあり方
別タイトル
The Development of “Curriculum Opened the Society” Based on a Deliberative Democracy
著者
氏名 山中 翔
ヨミ ヤマナカ ショウ
別名 Yamanaka Sho
キーワード
社会に開かれた教育課程 Curriculum Opened the Society
熟議民主主義 Deliberative Democracy
カリキュラム・マネジメント Curriculum Management
学習指導要領 Government Course Guidelines
抄録

本稿は熟議民主主義にもとづく「社会に開かれた教育課程」編成のあり方を提示した。再帰的近代化を特徴とする現代社会において、学校は教育の正当性を問われながらも、教育課程を編成しなければならない。本稿はこの問いに応答するために、熟議民主主義における「手続主義(proceduralism)」と「選好の変容」という二つの原理に着目した。二つの原理からは、様々な立場の人の意見を考慮に入れながらも、合意を創出する方法が導かれる。熟議民主主義にもとづく教育課程編成のあり方とは、様々な立場の人々が話し合いのルールのもとで、「善い教育」の実現を不断に追及することである。ただし、これは言語能力や行為能力を欠いた主体の排除、不合意に対する楽観さという点において課題がある。
 This article shows the development of “Curriculum Opened the Society” based on a deliberative democracy. In a modern society characterized by reflective modernization, people have not always believed the legitimacy of school education, and schools must develop their curriculum. In order to answer this question, this article focuses on two principles, “proceduralism” and “change of preference.” These two principles lead to a way to achieve a consensus, taking into account the views of people in different positions. The development of a curriculum based on deliberate democracy is for people in various positions to continually pursue “good education” under the rules of deliberation. However, there is a problem in terms of exclusion of an entity lacking linguistic ability and action ability, and optimism about disagreement.

掲載雑誌名
子ども学論集
6
開始ページ
51
終了ページ
59
出版年月日
2020-03-31
出版者
広島文化学園大学大学院教育学研究科
本文作成日付
2020-03-31
ISSN
2187-8146
本文言語
日本語
資料タイプ
紀要論文
著者版フラグ
出版社版
区分
hbg