オンライン教材を活用した大学初年次リメディアル教育の検討――学力診断テスト結果の分析を通して――

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/hbg/metadata/12559
File
Title
オンライン教材を活用した大学初年次リメディアル教育の検討――学力診断テスト結果の分析を通して――
Title Alternative
Remedial Education with Web-based Learning Materials for First-year University Students in a Teacher Training Course: The Results of the Basic Academic Skill Tests
Author
氏名 植田 敦三
ヨミ ウエダ アツミ
別名 Ueda Atsumi
氏名 髙西 実
ヨミ タカニシ ミノル
別名 Takanishi Minoru
氏名 伊藤 駿
ヨミ イトウ シュン
別名 Ito Shun
氏名 小笠原 文
ヨミ オガサワラ フミ
別名 Ogasawara Fumi
氏名 野々村 憲
ヨミ ノノムラ ケン
別名 Nonomura Ken
氏名 湯浅 理枝
ヨミ ユアサ リエ
別名 Yuasa Rie
氏名 大迫 知佳子
ヨミ オオサコ チカコ
別名 Osako Chikako
氏名 大野呂 浩志
ヨミ オオノロ ヒロシ
別名 Onoro Hiroshi
氏名 合原 晶子
ヨミ ゴウバラ アキコ
別名 Gohara Akiko
氏名 二階堂 年惠
ヨミ ニカイドウ トシエ
別名 Nikaido Toshie
氏名 八島 美菜子
ヨミ ヤシマ ミナコ
別名 Yashima Minako
氏名 山内 優佳
ヨミ ヤマウチ ユウカ
別名 Yamauchi Yuka
氏名 山中 翔
ヨミ ヤマナカ ショウ
別名 Yamanaka Sho
Subject
Remedial Education リメディアル教育
Web-based Learning オンライン教材
Basic Academic Skills 基礎学力
Abstract

Today's nature of higher education has been greatly affected by the changing social conditions―― the sophisticated information society. declining numbers of 18-year-olds, and the global society where people with various values cooperate. In order to address such needs, the authors organized the Department of Childhood Studies Reform Project as faculty members, with priority given to establishing a new first-year course to supplement and develop basic academic skills. This paper reports the trial implementation of the new subject via online learning material provided by a specialist company through which students can pursue the work individually. The teachers constructed their syllabus by selecting units from tha overall content. The students took 50-minite online examinations in three subjects―― Japanese language, English, and mathematics―― before and after a three-month learning period. The results showed increased scores in the three subjects for many but not all students. Further teaching implementation and evaluation of its effects are needed to reveal factors related to students' growth and the nature of remedial education.

Journal Title
広島文化学園大学学芸学部紀要
Volume
11
Spage
1
Epage
8
Published Date
2021-03-16
Publisher
広島文化学園大学学芸学部
Created Date
2021-03-31
ISSN
2185-8837
NCID
AA12532487
Language
jpn
NIIType
Departmental Bulletin Paper
Text Version
出版社版
Set
hbg