多分野連携教育と課外活動が大学生のキャリア・アダプタビリティに及ぼす影響

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/hbg/metadata/12604
ファイル
タイトル
多分野連携教育と課外活動が大学生のキャリア・アダプタビリティに及ぼす影響
別タイトル
Effects of Multidisciplinary Education and Extracurricular Activities on Career Adaptability of University Students.
著者
氏名 河野 喬
ヨミ カワノ タカシ
別名 Takashi KAWANO
氏名 西尾 明
ヨミ ニシノ アキラ
別名 Akira NISHIO
氏名 美越 克己
ヨミ ミノコシ カツミ
別名 Katsumi MINOKOSHI
氏名 河内 理
ヨミ コウチ オサム
別名 Osamu KOCHI
氏名 磯邉 省三
ヨミ イソベ ショウゾウ
別名 Shozo ISOBE
氏名 鬼塚 純玲
ヨミ オニヅカ スミレ
別名 Sumire ONIZUKA
氏名 加地 信幸
ヨミ カヂ ノブユキ
別名 Nobuyuki KAJI
氏名 工藤 隆治
ヨミ クドウ リュウジ
別名 Ryuji KUDO
氏名 白石 智也
ヨミ シライシ トモヤ
別名 Tomoya SHIRAISHI
氏名 高田 康史
ヨミ タカタ ヤスフミ
別名 Yasufumi TAKATA
氏名 武田 守弘
ヨミ タケダ モリヒロ
別名 Morihiro TAKEDA
氏名 東川 安雄
ヨミ ヒガシカワ ヤスオ
別名 Yasuo HIGASHIKAWA
氏名 房野 真也
ヨミ ボウノ シンヤ
別名 Shinya BONO
氏名 前田 一篤
ヨミ マエダ カズマ
別名 Kazuma MAEDA
氏名 升本 絢也
ヨミ マスモト ジュンヤ
別名 Junya MASUMOTO
氏名 松尾 晋典
ヨミ マツオ シンスケ
別名 Shinsuke MATSUO
氏名 村上 須賀子
ヨミ ムラカミ スガコ
別名 Sugako MURAKAMI
氏名 森木 吾郎
ヨミ モリキ ゴロウ
別名 Goro MORIKI
氏名 渡邉 満
ヨミ ワタナベ ミチル
別名 Michiru WATANABE
氏名 山﨑 昌廣
ヨミ ヤマサキ マサヒロ
別名 Masahiro YAMASAKI
キーワード
キャリア・アダプタビリティ
キャリア・レジリエンス
キャリア不決断
大学生
課外活動
career adaptability
career resilience
career indecision
university students
extracurricular activities
抄録

We analyzed the effects of grade, gender, and extracurricular activities on career adaptability among students at the Faculty of Human Health Science in order to understand and elucidate the career development of university students. We distributed a questionnaire to 509 students (333 responded, response rate: 65.4%). A factorial analysis of variance was performed to evaluate career adaptability based on grade type. However, Career adaptability of grade 2 students was significantly lower than others. Furthermore, career adaptability scores were evaluated using the Career Adapt-Abilities Scale (CA), Career Resilience Scale (CR), and Career Indecision Scale (CI). Multiple regression analysis with CA, CR, and CI scores as dependent variables, while controlling for grade, gender, and extracurricular activities, revealed that extracurricular activities are a significant predictor of CA, CR, and CI sub-scales. Consequently, our study demonstrates that extracurricular activities based on multidisciplinary education are an effective factor to facilitate the career adaptability development of the target population. It is also pivotal to consider support that caters to the needs of university students to aid them in career development.

掲載雑誌名
人間健康学研究
4
開始ページ
81
終了ページ
90
出版年月日
2021-12
出版者
広島文化学園大学人間健康学部
ISSN
24349798
本文言語
日本語
資料タイプ
紀要論文
著者版フラグ
出版社版
区分
hbg