メニューコストと景気循環

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/hbg/metadata/690
ファイル
タイトル
メニューコストと景気循環
別タイトル
Menu costs and business cycle
著者
氏名 大槻 智彦
ヨミ オオツキ トモヒコ
別名 Otsuki Tomohiko
キーワード
New Keynesian
ニューケインジアン
Menu cost
メニューコスト
N. G. Mankiw
マンキュー
Sticky price
硬直的価格
Aggregate-demand externality
総需要外部性
抄録

In the presence of menu costs can make prices sticky, and this stickiness can have a large cost to society. Suppose that a firm originally sets its price too high and later must decide shether to cut its price. The firm makes this decision by comparing the benefit of a price cut -- higher sales and profit -- to the cost of price adjustment. Yet because of the aggregate -- demand externality, the benefit to society of the price cut would exceed the benefit to the firm.
Thus recent work begins with the premise that it is in espensive to reduce nominal rigidiy and asks how substantial rigidity nonetheless arises. The central answer of the literature is presented by Mnkiw.

掲載雑誌名
社会情報学研究
13
開始ページ
35
終了ページ
40
出版年月日
2007-12-25
出版者
呉大学社会情報学部
ISSN
1341-8459
NCID
AN10586239
本文言語
資料タイプ
紀要論文
著者版フラグ
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区分
hbg