導入期(5〜7歳)におけるピアノ演奏指導のための教材開発 : 鍵盤対応カードの開発と活用事例

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/hbg/metadata/12040
ファイル
タイトル
導入期(5〜7歳)におけるピアノ演奏指導のための教材開発 : 鍵盤対応カードの開発と活用事例
別タイトル
Development of Teaching Materials for Elementary-Level Piano Learners : Corresponding card for Keyboard and Its Application to Practical Piano Education
著者
氏名 黒田 美絵
ヨミ クロダ ミエ
別名
キーワード
ピアノ教育 = Piano Education
ソルフェージュ = Solfeggio
読譜 = Reading Music
鍵盤 = Keyboard
抄録

Reading music is essential for elementary-level piano learners ages five to seven.
“Keyboard corresponding card” which enable learners to read music easier has been developed and
applied to a musical education in “Lemie Music Academy”. “Keyboard corresponding card” is an
innovative teaching material that learners can understand instantly the positional relationship between
the keyboard and the grand staff of the piano.
Effective practical use of keyboard corresponding cards is also introduced. This study found that
by leveraging the “Keyboard corresponding cards” to the learner, a high learning effect can be obtained.
Educational method with these teaching materials should be called “Lemie Method”.

掲載雑誌名
広島文化学園大学学芸学部紀要
4
開始ページ
45
終了ページ
51
出版年月日
2014-03-12
出版者
広島文化学園大学学芸学部
ISSN
2185-8837
本文言語
日本語
資料タイプ
紀要論文
著者版フラグ
出版社版
区分
hbg