多様性を包摂するノルウェーの学校教育方針と理念:家庭科・家政教育の手がかりとして

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/hcu/metadata/124
File
Title
多様性を包摂するノルウェーの学校教育方針と理念:家庭科・家政教育の手がかりとして
Title Alternative
Norwegian School Education Policy and Philosophy Embracing Diversity: As a Clue for Home Economics Education
Author
氏名 冨田 道子
ヨミ トミタ ミチコ
別名 TOMITA Michiko
氏名 小谷 教子
ヨミ コダニ ノリコ
別名 KODANI Noriko
氏名 松岡 依里子
ヨミ マツオカ ヨリコ
別名 MATSUOKA Yoriko
氏名 石垣 和恵
ヨミ イシガキ カズエ
別名 ISHIGAKI Kazue
Subject
共生
多様性
人権
学校教育
高等教育
coexistence
diversity
human rights
school education
higher educat
NDC
372.3894
Abstract

 本研究の目的は,2017年にノルウェー研究視察で入手した学校教育に係る資料『基本原則-基礎教育の理念と方針』及び『小学校教員養成大学カリキュラム』について,共生・多様性の視点から内容を検討することにある。
 2つの資料のうち,ノルウェーの小学校から高校で適用されている『基本原則-基礎教育の理念と方針』は,日本における学習指導要領の性質をもったものであることが推察される。その内容からは,教育の土台に人権思想,多様性への理解があることが確認できた。加えて,ノルウェーが協働,対話,傾聴の機会をあらゆる場面に設定するなかで,違いを受け入れ,それを理解できる人を育成しようとしていることも捉えることができた。
 さらに,『小学校教員養成大学カリキュラム』では,大学教育の全科目にジェンダー,平等,多様性の視点が底流していること,また,学生の専門性を高めるために,多様性理解のための教育が継続的・長期的に行われていることが確認できた。

The purpose of this study was to examine from a viewpoint of coexistence and diversity the contents of the following materials concerned with school education, which were obtained while visiting Norway in 2017: The Basic Principles - The Ideas and Policies of Fundamental Education and The University Curriculum to Train Elementary School Teachers.
Among the two materials, The Basic Principles - the Ideas and Policies of Fundamental Education applied from elementary school through high school in Norway seemed to have similar characteristics to Japanese Courses of Study. Its contents present that Norwegian education is based on the understanding to the concept of human rights and diversity. They also show that Norway actively tries to nurture people to accept and understand the differences among them by providing them in every situation the opportunities to cooperate with, to talk with and to listen to others.
Furthermore, The University Curriculum to Train Elementary School Teachers revealed that viewpoints of gender, equality and diversity underlie every subject of the university education and that the continuous and long-term education aiming to understand diversity has been given to students to enhance their expertize.

Journal Title
広島都市学園大学 子ども教育学部紀要=Bulletin of Hiroshima Cosmopolitan University Faculty of Childhood Education
Volume
7
Issue
2
Spage
35
Epage
43
Published Date
2021-3-26
Publisher
広島都市学園大学
ISSN
2189-163X
Language
jpn
NIIType
Departmental Bulletin Paper
Text Version
出版社版
Rights
(C)広島都市学園大学
Set
hcu