高校生の減災学習を支える授業デザイン : 教師に対するインタビュー調査によるリフレクションを手がかりとして

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/hcu/metadata/96
File
Title
高校生の減災学習を支える授業デザイン : 教師に対するインタビュー調査によるリフレクションを手がかりとして
Title Alternative
Lesson Design for High School Students Learning Disaster Reduction : Using Reflection of Interview with Teacher as Clue
Author
氏名 冨田 道子
ヨミ トミタ ミチコ
別名 TOMITA Michiko
氏名 小谷 教子
ヨミ コダニ ノリコ
別名 KODANI Noriko
Subject
減災学習
ユニバーサルデザイン
教材観
多職種連携
家庭科教員
disaster reduction learning
universal design
view of teachig materials
interprofessional relations
home economics teachier
NDC
369.3
375.54
Abstract

 香川県内の高校1年生を対象に,家庭基礎の授業内で2年にわたって減災教育プログラムを試行した。とりわけ,2年目の授業後の自由記述では,共生・人の多様性の視点から様々な避難所設計提案がなされており,1年目とは違う手ごたえや減災授業の深まりを感じた。そこで本研究では,生徒の減災学習への深い理解と共生・多様性の視点に立った避難所 の設計を支えていたものは何かを明らかにするために,教師へのインタビュー調査を試みた。その結果,①UD授業とつながる減災授業の設定,②生徒に減災学習の目的が理解できるよう身近な話題やリアルに捉えられる教材の準備,③教師の豊かな教材観とそれを支えた教師・研究者・各種専門家との連携,④自由に発言できる学習環境が整った上で授業が実施され,協働学習がなされたことで,生徒の学びあい,育ちあいが実現したと捉えた。

We have tried the disaster reduction education program for two years in the basic home economics classes for the first year high school students in Kagawa Prefecture. Especially in the questionnaire surveys taken in their second year of the program, they seemed to give suggestions on shelter designs from the point of coexistence and human iversities. These were good reactions from the students which were different from the ones we received in their first year, and we felt they understood the program more deeply. In this study, therefore, we have tried the interview of teachers in order to find out what brought about the favorable outcome. As a result, we came to a conclusion that the students have successfully received the disaster reduction education helping each other and have improved themselves through the program in which: disaster reduction learning classes leading to UD lessons are prepared; familiar examples and teaching materials are provided allowing students to think disasters more realistically; teachers have a wealth of ideas about teaching materials, and interprofessional relations between teachers, researchers and specialist of each special field which support the ideas are established; and a learning environment is prepared where students freely express their opinions.

Journal Title
広島都市学園大学 子ども教育学部紀要=Bulletin of Hiroshima Cosmopolitan University Faculty of Childhood Education
Volume
6
Issue
1
Spage
17
Epage
28
Published Date
2019-09-30
Publisher
広島都市学園大学
ISSN
2189-163X
Language
jpn
NIIType
Departmental Bulletin Paper
Text Version
出版社版
Rights
(C)広島都市学園大学
Set
hcu