看護大学生の社会的スキルと状態・特性不安の関連:学年別と性別の比較

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/hcu/metadata/76
File
Title
看護大学生の社会的スキルと状態・特性不安の関連:学年別と性別の比較
Title Alternative
Relationship between nursing college student’s social skills and state-trait anxiety:Comparison by grade and gender
Author
氏名 後藤 満津子
ヨミ ゴトウ ミツコ
別名 GOTOH Mitsuko
氏名 石﨑 文子
ヨミ イシザキ フミコ
別名 ISHIZAKI Fumiko
氏名 中井 芙美子
ヨミ ナカイ フミコ
別名 NAKAI Fumiko
氏名 村木 士郎
ヨミ ムラキ シロウ
別名 MURAKI Shiro
氏名 藤原 理恵子
ヨミ フジワラ リエコ
別名 FUJIWARA Rieko
氏名 小泉 千恵子
ヨミ コイズミ チエコ
別名 KOIZUMI Chieko
氏名 高橋 尋子
ヨミ タカハシ ヒロコ
別名 TAKAHASHI Hiroko
氏名 松脇 喜久美
ヨミ マツワキ キクミ
別名 MATSUWAKI Kikumi
Subject
看護学生
社会的スキル
STAI
nursing students
social skill
NDC
492.9
492.926
Abstract

本研究の目的は,学年進行に伴う看護学生の対人関係の社会的スキルについて状態・特性不安の関連及び変化について学年別と性別を比較検討することにより,看護学生のヘルスプロモーションの課題を明らかにすることである。研究方法は,看護大学生 444 名を対象に社会的スキルと日本版 STAI(状態・特性不安検査,以下 STAI とする)により状態・特性不安を調査し,関連を検討した。その結果,大学生の社会的スキルと不安は有意に関連があり,社会的スキルと不安が関連していることが明らかとなった。また,学年により社会的スキルに差があることも明らかとなった。社会的スキルの向上は,自己肯定感低下によって,課題が達成できないストレスを軽減し,新たな課題への挑戦や学習意欲の向上につながっていくと考えた。学年や学生の特性に応じた社会性向上への支援の必要性が示唆された。学年間の交流を促進する機会を設け,学習や実習での経験を語ることにより学習への動機づけとしていくことが必要であると考える。

The purpose of this study is to clarify the health promotion problem of nursing students by analyzing the relationship between the social skills they acquire as they progress through academic years and state-trait anxiety, regarding different school year and gender. We surveyed 444 nursing college students regarding social skills and state-trait anxiety based on the STAI and examined the relationship. As a result, university students’ social skills and anxiety were significantly related and it became clear that social skills and anxiety are related and that social skills differed depending on the grade. Improvement of social skills reduces stress and low self- esteem caused by the inability to achieve a task. It also leads to experiencing new tasks and increased motivation. It suggests that the necessity of supporting social improvement according to grade and student characteristics. It would be beneficial to set up opportunities to promote exchange between grades and to improve motivation for learning by sharing experiences in learning and practical training.

Description Peer Reviewed
Journal Title
広島都市学園大学雑誌 : 健康科学と人間形成 = Journal of Hiroshima Cosmopolitan University : health sciences and human formation
Volume
4
Issue
1
Spage
19
Epage
23
Published Date
2018-05-01
Publisher
広島都市学園大学
ISSN
2188-6032
Self DOI
Language
jpn
NIIType
Journal Article
Text Version
出版社版
Rights
(C)広島都市学園大学
Set
hcu