基礎看護技術演習における情意領域への教育効果(第2報) : Simulated Patientを導入した浣腸の援助技術
URI | http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/hirokoku-u/metadata/538 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
File | Filewas empty | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Title |
基礎看護技術演習における情意領域への教育効果(第2報) : Simulated Patientを導入した浣腸の援助技術
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Author |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Subject |
Simulated Patient
看護技術教育
情意領域
浣腸
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NDC |
492.9
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Abstract |
本研究の目的は, 基礎看護技術の効果的な教育方法を検討するため, SP:Simulated Patient (模擬患者) を導入した教員によるデモンストレーションを実施し, 情意領域における教育効果を確認することである。 対象は本学看護学科の2年次学生で, 「基礎看護技術演習Ⅱ」 のうち 「排泄の援助技術;グリセリン浣腸」 を受講した118名である。 学生は, 講義と演習との終了時に, それぞれ前研究 (片山ら, 2006) で抽出した21項目から構成する評価票を用いて情意領域の学びを自己評価した。 因子分析 (主因子法ならびにバリマックス回転) した結果, 「学びの実感」, 「看護技術に伴うコミュニケーションの重要性」, 「技術実践に対する自信」 の3因子 (18項目) が抽出された。 内的整合性は, Cronbach'α係数で0.78~0.90が確認された。 3因子の 「演習前」 と 「演習後」 の比較では, いずれの因子においても 「演習後」 が高かった。 SPを導入した演習は, 情意領域における学びに有効であることが示唆された。 This research focused on whether or not using a Simulated Patient (SP) in a nursing educationaffected the learning curve of affective domain for nursing students. The subjects were 118 sophomorenursing students who enrolled a glycerin enema class called "Fundamental Nursing Skill for enemacare". Data were collected through a self-achievement questionnaire included twentyone items beforeand after the nursing skill lab. Result of factor analysis (Principal Factor Method and Varimax Rotation), three factors were extracted: satisfaction to leaning, acknowledge on importance of communicationassociated nursing skill and self-confidence on nursing practice. The internal consistency was conformedby Cronbach's α (α: 0.78 - 0.90). Compared with before and after the nursing skill lab, thosethree factors were highly correlated. Using a SP in the nursing skill lab is effective for the students'leaning in an affective domain. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Journal Title |
広島国際大学看護学ジャーナル
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Volume |
5
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Issue |
1
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spage |
3
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Epage |
13
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Published Date |
2008-03-31
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publisher |
広島国際大学看護学部
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ISSN |
1349-5917
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Language |
jpn
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NIIType |
Departmental Bulletin Paper
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Text Version |
出版社版
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Old URI | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Set |
hirokoku-u
|