上級英語学習者の発話能力向上のためのタスク作成と方略指導プログラムの構築

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/hiroshima-cu/metadata/9561
ファイル
タイトル
上級英語学習者の発話能力向上のためのタスク作成と方略指導プログラムの構築
別タイトル
Production of tasks and establishment of a strategic training program to improve advanced English learners' speaking competence
著者
氏名 岩井 千秋
ヨミ イワイ チアキ
別名 IWAI Chiaki
キーワード
タスク
伝達能力
方略
発話
英語
語用論
抄録

本研究は上級英語学習者に対して、英語による発話を促すための授業用タスクを開発し、方略指導 (Communication Strategies)を体系的に行なう方法を構築することを目的とした。研究代表者及び分担者の担当する授業で、指導前後に発話データやアンケート調査によるデータを収集し、開発タスクの有用性や指導方法の妥当性を検証した結果、発話に伴う話者の言語処理能力が高まるとともに、学習者の発話に対する積極性や方略的操作の向上などを示す好結果が得られた。/The main purpose of this study was to produce English tasks for advanced learners to promote their speaking ability and to establish systematic strategic training instruction for such learners. Empirical oral and questionnaire data were collected before and after the classes were taught by the researchers of this study to examine the effects of the task materials produced and the validity of the strategic instruction. Main findings from the study indicate that the learners' processing ability as well as their willingness to speak and their strategic manipulation for their oral language production was significantly improved.

内容記述

科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書:2007年度~2009年度, 研究課題番号:19520499, 研究代表者:岩井千秋, 研究分担者:RINNERT, Carol

出版年月日
2010-03-20
出版者
[広島市立大学]
本文言語
日本語
資料タイプ
研究報告書
著者版フラグ
出版社版
関連URL
旧URI
区分
hiroshima-cu