自己強化を高め,自己効力感を向上させる自己評価法の開発

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/hkg/metadata/12003
File
Title
自己強化を高め,自己効力感を向上させる自己評価法の開発
Title Alternative
The Development of a Self-Evaluation Method to Increase Self-Reinforcement and Improve Self-Efficacy
Author
氏名 濱保 和治
ヨミ ハマヤス カズハル
別名 Hamayasu Kazuharu
氏名 岡田 大爾
ヨミ オカダ ダイジ
別名 Okada Daiji
Subject
Self-efficacy
Self-reinforcement
Self-evaluation
Self-evaluative reactions
自己効力感
自己強化
自己評価
自己評価反応
Abstract

The promotion of self-efficacy is important in school education today. However, even if students have self-efficacy, it is difficult for them to continue autonomous learning because they often tend to lazy. To overcome the tendency, it is necessary for them to evaluate themselves when they are in the middle and end of their learning. It is very important for students to reinforce themselves. For example, they praise themselves when they succeed, and they encourage themselves when they fail.
Therefore, we think that it is important to support autonomous and continuous learning by evaluating students. We also think that students are able to keep on raising their self-efficacy if we have them recognize their ability and effort along with problem-solving methods, by creating a new way for self-evaluation.
In this study, we have developed a self-evaluation method to increase self-reinforcement and to improve self-efficacy in ordinary junior high school science classes.

今日の学校教育では,自己効力感の育成が求められている。同時に,たとえ自己効力感が育まれたとしても学習意欲が減少し,継続的に自律的な学習を続けることが困難になることも課題となっている。この課題を解消する一方策として,学習の途中や事後に自己を評価することが必要である。成功したときには自分をほめ,失敗したときには自分を激励するといった自己強化を行わせるなど,自己評価させることで自律的かつ継続的学習を支援することが重要である。問題解決の状況とともにそれにかかわる自身の能力や努力を生徒に十分に認識させれば,自己効力感を持たせていくことができるとの立場に立ち,本研究では,中学校の普段の理科授業において,生徒自らが自己強化を行い,自己効力感を向上させることを目的とした自己評価方策の開発を行った。

Description Peer Reviewed
査読有
Journal Title
広島国際学院大学研究報告
Volume
46
Spage
1
Epage
17
Published Date
2013-12
Publisher
広島国際学院大学
ISSN
1345-3858
NCID
AA11419398
Language
jpn
NIIType
Departmental Bulletin Paper
Text Version
出版社版
Set
hkg