自己強化を高め,自己効力感を向上させる自己評価法の実践的研究

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/hkg/metadata/12004
File
Title
自己強化を高め,自己効力感を向上させる自己評価法の実践的研究
Title Alternative
A Case Study on Promotion of a Self-Evaluation Method to Increase Self-Reinforcement and Improve Self-Efficacy
Author
氏名 濱保 和治
ヨミ ハマヤス カズハル
別名 Hamayasu Kazuharu
氏名 岡田 大爾
ヨミ オカダ ダイジ
別名 Okada Daiji
Subject
Self-efficacy
Self-reinforcement
Self-evaluation
Self-evaluative reactions
自己効力感
自己強化
自己評価
自己評価反応
Abstract

It is important to support autonomous and continuous learning with self-evaluation. It is very important for students to reinforce themselves. For instance, they praise themselves when they succeed, and they encourage themselves when they fail. Therefore, we have hypothesized that students are able to keep on raising their self-efficacy if we have them recognize their ability and effort along with problem-solving methods, by creating a new way for self-evaluation. We have developed a self-evaluation method to increase self-reinforcement and to improve self-efficacy in ordinary junior high school science classes.
In this study, we have tried to verify whether or not the self-evaluation method is effective to improve self-efficacy. As the result of this study, we are able to clarify the effectiveness of the self-evaluation method that aims to help students discover their self-competence.

自律的かつ継続的学習を支援するためには,成功したときには自分をほめ,失敗したときには自分を激励するといった自己強化を高める自己評価を行うことが重要である。そこで,自己評価の方策を工夫して,問題解決の状況とともにそれにかかわる自分自身の能力や努力を生徒に十分に認識させれば,自己効力感を持ち続けることができるとの仮説を立て,普段の授業において,生徒自ら自己強化を行い,自己効力感を得させることを目的とした自己評価方策の開発を行った。
本研究では,この自己評価方策が自己効力感の向上に有効であったかの検証を行った。その結果,生徒が自己の有能さを発見できることを目指した自己評価方策の有効性を検証することができた。

Description Peer Reviewed
査読有
Journal Title
広島国際学院大学研究報告
Volume
46
Spage
19
Epage
33
Published Date
2013-12
Publisher
広島国際学院大学
ISSN
1345-3858
NCID
AA11419398
Language
jpn
NIIType
Departmental Bulletin Paper
Text Version
出版社版
Set
hkg