教育実習における自己形成と資質・能力に及ぼす影響 : 技術科教育,工業科教育に関する指導を通して

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/hkg/metadata/12043
File
Title
教育実習における自己形成と資質・能力に及ぼす影響 : 技術科教育,工業科教育に関する指導を通して
Title Alternative
Effects of Self-Formation and Qualities / Abilities in Teaching Practice : Through Instruction about Technical and Industrial Education
Author
氏名 小川 潔
ヨミ オガワ キヨシ
別名 Ogawa Kiyoshi
Subject
teaching practice
before and after the training
self-formation
qualities and abilities
教育実習
教育実習前後
自己形成
資質・能力
Abstract

Not all students who take a course to become teachers are willing to become teachers. Still, there is a reason to stick to such a course. Students whose awareness and sense of mission were never high were found to be transformed by the training. This study examines how university students who want to become teachers have formed themselves through teaching practice, investigating their views before and after teaching practice, and how it has an impact on their qualities and abilities.
First of all, we examined the reasons for taking the teaching course, their desire to become a teacher, their view of the teaching profession, their anxiety in going in to the teaching practice, whether their anxiety had been resolved by going to the teaching practice, their consciousness change after the teaching practice, their image of teaching. The effect of educational training was investigated and compared with a national survey. Next, their qualities and abilities were analyzed in relation to the university guidance items. We examined how this affects self-formation. It became clear that the trainees themselves could feel how they matured in the three-week training.

教師になるために教職課程を履修している学生の全てが教師になりたいとする強い意志があるとは限らない。それでも履修にこだわるのは理由がある。自覚・使命感などが決して高くない学生たちが教育実習,教育実習前後のプログラムにより変容が認められた。本研究は,教師を目指す大学生が,教育実習,教育実習前後を通して,どのように自己形成していったか,資質・能力に結びつくどのような影響があったのか考察するものである。
そのために,まず,教職課程を履修した理由,教師になりたい気持ち,教職観,教育実習に行くにあたっての不安,教育実習に行って不安が解消されたか,教育実習後の意識変化,なりたい教師像.教育実習の効果を調査し全国的調査と比較検討した。次に資質・能力を本学指導事項と関連付けて分析した。これが自己形成にどのように影響しているか考察した。また,実習生自身が3 週間の実習でどのように成長してきたのかを実感できることが明らかになった。

Description Peer Reviewed
査読有
Journal Title
広島国際学院大学研究報告
Volume
52
Spage
9
Epage
18
Published Date
2019-12
Publisher
広島国際学院大学
ISSN
1345-3858
NCID
AA11419398
Language
jpn
NIIType
Departmental Bulletin Paper
Text Version
出版社版
Set
hkg