授業アンケートの集計

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/hkg/metadata/12046
File
Title
授業アンケートの集計
Title Alternative
Aggregation of Lesson Questionnaires
Author
氏名 中村 学
ヨミ ナカムラ マナブ
別名 Nakamura Manabu
氏名 中村 格芳
ヨミ ナカムラ マサヨシ
別名 Nakamura Masayoshi
Subject
Lesson Questionnaire
Google Forms
授業アンケート
Googleフォーム
Abstract

At our university, the Faculty Development Promotion Committee conducts lesson questionnaires to improve lessons. From the second half of fiscal 2016, the committee conducted and summarized lesson questionnaires using Google Forms, but this was viewed as problematic as it takes time to prepare a questionnaire form for each lesson. In order to solve this problem, we considered preparing a server and a web application, but also decided to continue using Google Forms, considering the students’ familiarity and the maintenance of the system (hardware, software, and security). However, instead of just preparing questionnaire forms, we created a program that aggregates the lesson questionnaires and sends the aggregate results to teachers by e-mail. This program reduces the time to prepare the questionnaire forms. In this paper, we report on the aggregate program of the lesson questionnaire and the lesson questionnaires conducted three times from the first half of fiscal 2018.

本学では,授業担当者が授業を改善するために,FD(Faculty Development)推進委員会が学生を対象とした授業アンケートを行っている。2016年度後期から2017年度後期までの3 回は,Googleフォームを利用して授業アンケートの実施とその集計を行ったが,授業毎にアンケートフォームを準備する手間などが問題となっていた。その問題を解決するために,今回,サーバ,Web アプリを用意することも検討したが,学生,授業担当者の慣れ,メンテナンス(ハードウェア,ソフトウェア,セキュリティ)などを考え,引き続きGoogleフォームを使用することとした。ただし,授業毎にアンケートフォームを準備せず,授業アンケートを集計し,集計結果を授業担当者に電子メールで送信するプログラムを作成した。これにより,アンケートフォームを準備する手間などが減った。本稿では,作成した授業アンケートの集計プログラムと2018年度前期から2019年度前期までに3 回実施した授業アンケートの集計に関して報告する。

Description Peer Reviewed
査読無
Journal Title
広島国際学院大学研究報告
Volume
52
Spage
37
Epage
41
Published Date
2019-12
Publisher
広島国際学院大学
ISSN
1345-3858
NCID
AA11419398
Language
jpn
NIIType
Departmental Bulletin Paper
Text Version
出版社版
Set
hkg