教育政策と教育開発の調和化に関する検討 : シエラレオネ共和国における教員研修の現状分析から

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/hkg/metadata/6452
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タイトル
教育政策と教育開発の調和化に関する検討 : シエラレオネ共和国における教員研修の現状分析から
別タイトル
A study on the Harmonization between Educational Policy and Educational Development : Analyzing the Situation of In-service Training in the Republic of Sierra Leone
著者
氏名 石坂 広樹
ヨミ イシザカ ヒロキ
別名 Ishizaka Hiroki
キーワード
Educational Policy
Sierra Leone
In-service Training
Aid Harmonization
抄録

This study analyzes the relationship between educational policy and educational development in Sierra Leone, focusing on in-service training, and reviews its harmonization. Firstly, by analyzing the education sector in general, the situation of the in-service training and the new policy for the in-service training, the study shows that the Sierra Leone Government tends to implement the educational development policy. This policy promotes restoring the educational infrastructure and distributing more teaching materials. Secondly, from the results of a questionnaire for primary and secondary school students and teachers, the study argues that it is necessary to improve the teaching quality of teachers, as well as the infrastructural restoration and the distribution of teaching materials. Therefore, this paper concludes that, to achieve an ideal “Education for All (EFA)” framework for educational policy and development, it is important to make a balance between in-service training and infrastructural restoration and materials distribution. It is also necessary to achieve a harmonization of the aid, which is available to promote these goals.

本稿は,シエラレオネ共和国における教育政策と教育開発の関係性を分析し(特に教員研修の分野について),そこから援助協調の今後のあり方について検討するものである。まず,本研究では,シエラレオネ共和国の教育セクターの概観,教員研修の実態,及び新しい教員研修政策の中身を分析することで,シエラレオネ政府が教育インフラ・教材等の整備に重点を置いた政策・開発に偏っていることが分かった。次に,小中学校の生徒・教員に対して実施したアンケート調査の結果から,教育インフラや教材の整備の重要性は認められるもののむしろ教員の教育技術の質自体の改善が必要であることが回答から分かった。よって本研究では,「万人のための教育(EFA)」達成に必要とされる教育政策・教育開発のあり方の一つとして,教員研修と教育インフラ・教材整備との間でバランスをとることが重要であり,その推進を後押しする援助協調を具体化する必要があると結論づけている。

査読の有無
査読有
掲載雑誌名
広島国際学院大学研究報告
42
開始ページ
51
終了ページ
62
出版年月日
2009-12
出版者
広島国際学院大学
ISSN
1345-3858
NCID
AA11419398
本文言語
日本語
資料タイプ
紀要論文
著者版フラグ
出版社版
旧URI
区分
hkg