The 1.5-Generation Filipinos in Japan:Focus on Adjustment to School System and Career Development

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/hkg/metadata/8633
File
Title
The 1.5-Generation Filipinos in Japan:Focus on Adjustment to School System and Career Development
Title Alternative
在日フィリピン人1.5世代:学校教育への適応とキャリア形成の課題を中心に
Author
氏名 Takahata Sachi
ヨミ タカハタ サチ
別名 高畑 幸
Subject
1.5G Filipinos in Japan
education
language acquisition
career development
在日フィリピン人1.5世代
教育
言語習得
職業的達成
Abstract

Along with the increase of Filipino women marrying Japanese men since the 1990’s, the number of 1.5G Filipino children of the mothers’ former marriages increased in Japan.
What is specific to Japan is the difficulty of language acquisition for Filipinos. Learning a new language with totally different characters after the age of 10 makes it quite difficult for them to “assimilate” into the formal school education and gain educational attainment in the new land. This preliminary paper is based on the life histories of 1.5G Filipinos in Japan in their 20’s, focusing on their experiences of settlement and joining/giving up higher education, aiming to reveal the issues surrounding their education and career development.

1990年代から日本人男性とフィリピン人女性との結婚が増加し、同時にフィリピン人母の再婚に伴い来日する子どもたち(在日フィリピン人1.5世代)もまた増えている。アメリカ等への移住とは異なり、子どもたちにとって日本への移住は学習言語が異なる世界への参入ともなる。渡日時の年齢が10歳を超えている場合は特に、学習言語としての日本語の獲得や公教育への適応と「同化」、学力の積み重ねが困難となる。本研究は、10歳を超えて渡日し、現在20代となった在日フィリピン人1.5世代の生活史調査から得られた初期段階の知見をまとめたものである。日本の学校への適応、高等教育への参加/不参加に焦点を当て、彼らが日本でなしうる教育的・職業的達成をめぐる諸問題を明らかにしたい。

Description Peer Reviewed
Journal Title
現代社会学
Issue
12
Spage
33
Epage
46
Published Date
2011-03
Publisher
広島国際学院大学現代社会学部
ISSN
1345-3289
NCID
AA11439362
Language
eng
NIIType
Departmental Bulletin Paper
Text Version
出版社版
Old URI
Set
hkg