広島県の小中学生の平和学習の経験および戦争と平和に関する知識や意識の分析

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/hkg/metadata/10806
File
Title
広島県の小中学生の平和学習の経験および戦争と平和に関する知識や意識の分析
Title Alternative
Learner’s Experience of : Peace, Knowledge of the Atomic Bomb, World War II, and Peace Consciousness ― An Analysis of Data Collected from Elementary & Junior High School Students in Hiroshima
Author
氏名 伊藤 泰郎
ヨミ イトウ タイロウ
別名 Itou Tairou
Subject
平和教育
広島県
原爆
Peace Education
Atomic Bomb
Hiroshima Prefecture
Abstract

本稿では、広島平和教育研究所が2010年に実施した量的調査のデータを用いて、広島県の小中学生の平和学習の経験や知識の習得状況、平和や戦争に関する意識について分析した。同様の関心に基づいて行われた先行研究との比較も行ったが、この調査は1968年から実施されているため、時系列的な変化についても明らかにした。回答者のほとんどが学校で原爆の投下や被害について学習した経験を有していたが、学校現場での平和教育の取り組みが変化してきていると思われる一方で、家庭やマスメディアを通じて原爆について知ることが少なくなってきていることが明らかになった。また、戦争や平和に関する知識の正答率が全般的に低下しており、学年が高いほど正答率が高くなる傾向が見られない状況にあることが示された。平和や戦争に関する意識については数多くの知見が得られたが、広島県の特徴としては、いま平和であるという認識を持つ者の比率が他の調査より高いにも関わらず、戦争と平和についてふだん考える者の比率も高いといったことが挙げられる。また、先行研究では、女子の方が戦争や平和について関心が高く学習意欲や平和貢献意欲も高いことが指摘されていたが、そうした仮説は必ずしも支持されず、いくつかの点で修正が必要であると思われる。In this paper, the author analyzes the data of Hiroshima Peace Education Survey performed by Hiroshima Institute for Peace Education in 2010. The object of this survey is the fifth and sixth grader in the elementary school and junior high school students in Hiroshima Prefecture. It is in 1968 that the first survey was performed, and it has been carried out continuously. So, one of aims in this paper is exploring change of answers during the last four decades. Since there is backlash against the peace education and human rights education in Hiroshima Prefecture now, analysis in this paper is very important. The results show that almost all students studied about use and damage of the atomic bomb in school. But, the teaching method has changed, for example, use of the teaching material which teachers’ union published has decreased. On the other hand, students who talk with family about the atomic bomb and get to know through mass media are decreasing. The rate of correct answers of questions about the atomic bomb and World War II is decreasing, and even if they become upper-class students, its rate doesn’t increase. The date when the atomic bomb was used against Hiroshima City — August 6, 1945 — is known by only 40.0% of students. There are many findings about peace consciousness. For example, while the rate of students who recognize Japan to be peaceful is higher than previous studies, there is also higher rate of students who consider peace and war usually. It is considered to be the feature of Hiroshima Prefecture. The findings of previous studies show that concern about peace and war and motivation for peace education and peace building is higher for girls than boys. But these findings are not necessarily applied in our survey data and hypotheses about sex difference are considered to be modified.

Description Peer Reviewed
査読有
Journal Title
現代社会学
Issue
13
Spage
23
Epage
48
Published Date
2012-03
Publisher
広島国際学院大学現代社会学部
ISSN
1345-3289
NCID
AA11439362
Language
jpn
NIIType
Departmental Bulletin Paper
Text Version
出版社版
Old URI
Set
hkg