視覚障碍者のための力覚による科学学習支援システム(1) : 展望

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/it-hiroshima/metadata/10694
ファイル
タイトル
視覚障碍者のための力覚による科学学習支援システム(1) : 展望
別タイトル
Haptical Learning Science System for Visually Impaired Students (1) : A Perspective
著者
氏名 鈴木 貴
ヨミ スズキ タカシ
別名 Suzuki Takashi
氏名 荒木 智行
ヨミ アラキ トモユキ
別名 Araki Tomoyuki
キーワード
support system for learning science
visually impaired students
haptic device
抄録

This paper proposes a Haptic Learning-Science System (HALS) which supports visually impaired students in learning science and mathematics of higher education. When we understand these subjects, we usually try to visualize a phenomenon with the help of our own mental image brought by visual experiences. Owing to the lack of such experiences, it is quite hard for them to have a mental image, and so they have serious difficulties in learning science. Taking advantage of the haptic device, HALS aims at supplying them with some haptical (virtual) experiences of three-dimensional objects and dynamical phenomena.

掲載雑誌名
広島工業大学紀要. 教育編
11
開始ページ
23
終了ページ
27
出版年月日
2012-02
出版者
広島工業大学
ISSN
1346-9983
NCID
AA11599121
NAID
40019184012
本文言語
日本語
資料タイプ
紀要論文
著者版フラグ
出版社版
旧URI
区分
it-hiroshima