同期型CSCLを使った国際協調的外国語学習の実践 ――ツールの違いにおける社会的存在感と満足度との関係性――

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/it-hiroshima/metadata/12120
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タイトル
同期型CSCLを使った国際協調的外国語学習の実践 ――ツールの違いにおける社会的存在感と満足度との関係性――
別タイトル
International Collaborative Learning in a Foreign Language: Social Presence and Satisfaction within Two Modes of Discussion
著者
氏名 安部 由美子
ヨミ アベ ユミコ
別名 Abe Yumiko
氏名 益子 行弘
ヨミ マシコ ユキヒロ
別名 Mashiko Yukihiro
キーワード
synchronized CSCL
social presence
a foreign language education
international collaborative learning
抄録

With international collaborative learning and the use of synchronized CSCL (SCSL) tools increasing, the best educational use of these tools is being considered. When designing a learning support system for foreign language learning, it is necessary to know how social presence, the cultural context of learners, their satisfaction, and learning outcomes interact and inform design choices. In this study, we investigated the relationships among two modes of interaction (text chat or video chat), social presence, ethnicity, and satisfaction. We found that group consciousness and comfort in conversing were raised higher in text chat than in video chat and that text chat groups reported a higher level of perceived social presence than video chat groups.

掲載雑誌名
広島工業大学紀要. 教育編
15
開始ページ
1
終了ページ
10
出版年月日
2016-02
出版者
広島工業大学
ISSN
1346-9983
NCID
AA11599121
本文言語
日本語
資料タイプ
紀要論文
著者版フラグ
出版社版
権利情報
publisher
区分
it-hiroshima