描画法を用いた母子関係のアセスメントに関する国内文献レビュー

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/pu-hiroshima/metadata/12167
File
Title
描画法を用いた母子関係のアセスメントに関する国内文献レビュー
Title Alternative
Literature review of forms of support that use the drawing method for improving mother-child relationships
Author
氏名 俵 佐和子
ヨミ タワラ サワコ
別名 TAWARA Sawako
氏名 松森 直美
ヨミ マツモリ ナオミ
別名 MATSUMORI Naomi
Subject
描画法
母子関係の支援
国内文献レビュー
drawing method
support for mother-child relationships
literature review
Abstract

本研究の目的は,描画法を用いることにより母親の心理を表出し,母子関係のアセスメントを試みている国内の先行研究をレビューし育児支援に活用できる方法について検討することである。 医学中央雑誌Web(ver.5),CiNii を用い「家族」「癒し」「ストレス」「愛着」「母子」「母性」「親子」のいずれかと「描画」をキーワードとして1977 年から2011 年までに発表された原著論文を検索した。該当した170 件の文献からテーマに関連した11 文献を分析対象とした。描画法には,目的に応じた種類があり質問紙や面接など心理的な尺度を併用しているものが多かった。心理的変化と描画の変化に関連性が見られ,描画法は母子関係のアセスメントや母親の心理の表出において有用であると考えられた。母親の心理状態を踏まえて描画法を活用する必要があることも分かった。 今後,母親の心理状態の把握だけでなく,母子関係の促進の一助となる描画法の臨床への導入を検討したいと考える。

In the present study, a review of the Japanese literature was conducted to evaluate the effi cacy of using the drawing method as a tool for assessing mother-child relationships or the mother’s mental status and determine which forms of support incorporate the drawing method for improving mother-child relationships. Using "family", "therapy", "stress", "attachment", "mother-child", "motherhood", "parent-child" and "drawing method" as search terms, the Japan Medical Abstracts Society and CiNii databases were searched for articles published between 1977 and 2011. From 170 articles identifi ed, 12 original papers with suitable research themes were subjected to analysis. The analysis revealed a diverse range of forms of support that incorporate the drawing method depending on the aim of the support. Many forms of support use the drawing method with questionnaires or interviews as a psychological assessment tool. The drawing method is useful for assessing the motherchild relationship and the mother’s mental status. The present results clarifi ed that the use of the drawing method must be adjusted in consideration of the mother’s mental status, such as feelings of resistance to drawing or her degree of parenting stress. These fi ndings support the introduction of the drawing method into forms of support that aim to improve mother-child relationships.

Description

資料

Journal Title
人間と科学 : 県立広島大学保健福祉学部誌 = Humanity and science : journal of the Faculty of Health and Welfare
Volume
13
Issue
1
Spage
91
Epage
99
Published Date
2013-03
Publisher
県立広島大学
ISSN
1346-3217
NCID
AA12121256
Language
jpn
NIIType
Departmental Bulletin Paper
Text Version
Sort Key
12
Set
pu-hiroshima