卒業を控えた看護系大学生における 「患者急変時の看護に対する認識と困難感」 ―テキストマイニングによる自由回答文の解析から―

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/pu-hiroshima/metadata/12445
ファイル
タイトル
卒業を控えた看護系大学生における 「患者急変時の看護に対する認識と困難感」 ―テキストマイニングによる自由回答文の解析から―
別タイトル
Awareness of and diffi culty in nursing for sudden changes in patients among nursing college fi nal year students ― Analysis of free answer comments using text mining ―
著者
氏名 藤原 育子
ヨミ フジワラ イクコ
別名 FUJIWARA Ikuko
氏名 今井 多樹子
ヨミ イマイ タキコ
別名 IMAI Takiko
氏名 岡田 麻里
ヨミ オカダ マリ
別名 OKADA Mari
キーワード
看護系大学生
患者急変時の看護
認識 困難感
テキストマイニング
nursing college students
nursing for sudden changes in patients
awareness
difficulty
text mining
抄録

卒業を控えた看護系大学生の「患者急変時の看護に対する認識と困難感」の内容を明らかにすることを目的として,A 看護系大学の最終学年生63 名を対象に無記名の自記式質問紙調査を実施し,自由回答文をテキストマイニングで分析した。その結果,「患者急変時の看護の認識と困難感」において共通して出現頻度の高い主要語は『必要』『対応』『命』『知識』『判断力』『看護技術』『経験』であった。主成分分析とクラスター分析による類型化から「患者急変時の看護に対する認識」では【医師との連携に難しさがある】など7 つの構成概念が,「患者急変時の看護に対する困難感」では【責任の重さから頭がパニックになり先輩看護師の指導が必要である】など6 つの構成概念が抽出された。これらの結果から,卒業を控えた看護系大学生が新人看護師として医師や先輩看護師と関わる上での課題が浮上し,チーム医療の実践をはじめとした具体的経験の重要性が示唆された。

[Purpose] This study aimed to clarify the awareness of and difficulty in nursing for sudden changes in patients among nursing college final year students. [Method] Data were collected by paper-based open-ended questionnaires from 63 nursing college final year students. Collected data were analyzed by text mining. [Results] The results showed that the most frequent words used in awareness of and difficulty in nursing for sudden changes in patients were “need,” “correspondence,” “life,” “knowledge,” “judgment,” “nursing skill,” and “experience”. Using principal component analysis and cluster analysis (K-Means), these data were classified into seven categories for awareness, including “there is a difficulty in collaboration with doctors,” and six categories for difficulty, including “mental panic from the weight of responsibility; there is a need for guidance from a senior nurse.” [Discussion] The present findings demonstrate that nursing college final year students -namely, newly graduated nursing college students- have issues in their relationships with doctors and senior nurses. As primary practice involves team medical care, the importance of specific experience has been suggested.

内容記述

報告

査読の有無
掲載雑誌名
人間と科学 : 県立広島大学保健福祉学部誌 = Humanity and science : journal of the Faculty of Health and Welfare
16
1
開始ページ
33
終了ページ
42
出版年月日
2016-03
出版者
県立広島大学
本文作成日付
2017-02
ISSN
1346-3217
NCID
AA12121256
本文言語
日本語
資料タイプ
学術雑誌論文
著者版フラグ
出版社版
ソートキー
06
区分
pu-hiroshima