Moodle を用いたTBL システムの構築 ―学生の理解度を含めて―

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/pu-hiroshima/metadata/12452
ファイル
タイトル
Moodle を用いたTBL システムの構築 ―学生の理解度を含めて―
別タイトル
Constructing a Team-Based Learning system using Moodle ― Including students' level of understanding ―
著者
氏名 飯田 忠行
ヨミ イイダ タダユキ
別名 IIDA Tadayuki
氏名 三木 洋一郎
ヨミ ミキ ヨウイチロウ
別名 MIKI Yoichiro
氏名 北川 周子
ヨミ キタガワ ノリコ
別名 KITAGAWA Noriko
氏名 細川 淳嗣
ヨミ ホソカワ ジュンジ
別名 HOSOKAWA Junji
氏名 田中 聡
ヨミ タナカ サトシ
別名 TANAKA Satoshi
氏名 川原田 淳
ヨミ カワラダ アツシ
別名 KAWARADA Atsushi
氏名 馬本 勉
ヨミ ウマモト ツトム
別名 UMAMOTO Tsutomu
氏名 今泉 敏
ヨミ イマイズミ サトシ
別名 IMAIZUMI Satoshi
キーワード
Team-Based Learning
moodle
paperless
Moodle
抄録

大学教育ではActive Learning の必要性が叫ばれている。その中で,TBL(Team-Based Learning)は少数の教員により,学生たちの自発的な学びを誘発できる優れた教育技法として広まりつつある。しかし,TBL にはpaperless 化など,いくつかの障壁があるのも事実である。そこで,教員が活用しやすく,そして,学生の自ら学ぶ力を誘発するTBL システムをmoodle にて構築した。TBL およびTBL システムの評価として,カークパトリックモデルを用いて行った。

It has become increasingly important to introduce active learning in college/university education. In this context, Team-Based Learning (TBL) is becoming popular as an effective educational method, allowing a small number of teachers to motivate students to learn independently. However, TBL has some obstacles to overcome, including paperless environments. To address these problems, we developed a TBL system, using Moodle, which can be easily used by teachers and inspires students to learn independently. The results of TBL and the validity of the TBL system were assessed using the Kirkpatrick Model.

内容記述

特集

掲載雑誌名
人間と科学 : 県立広島大学保健福祉学部誌 = Humanity and science : journal of the Faculty of Health and Welfare
16
1
開始ページ
89
終了ページ
93
出版年月日
2016-03
出版者
県立広島大学
本文作成日付
2017-02
ISSN
1346-3217
NCID
AA12121256
本文言語
日本語
資料タイプ
学術雑誌論文
著者版フラグ
出版社版
ソートキー
13
区分
pu-hiroshima