ケアマネジメント教育における アクティブラーニングの効果 ―多職種連携教育(IPE)に焦点をあてて―

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/pu-hiroshima/metadata/12716
File
Title
ケアマネジメント教育における アクティブラーニングの効果 ―多職種連携教育(IPE)に焦点をあてて―
Title Alternative
Effectiveness of Active Learning in the care management education ― Focusing on the Interprofessional Education (IPE) ―
Author
氏名 坊岡 峰子
ヨミ ボウオカ ミネコ
別名 BOOKA Mineko
氏名 金子 努
ヨミ カネコ ツトム
別名 KANEKO Tsutomu
Subject
アクティブラーニング(AL)
ケアマネジメント
多職種連携教育(IPE)
グループワーク
Active Learning (AL)
care management
group discussion
Interprofessional Education (IPE)
Abstract

本学保健福祉学部共通科目(選択科目)であるケアマネジメントの授業で,最終課題としているケアプラン作 成過程において,多職種連携教育(IPE)の視点から小グループでのアクティブラーニング(AL)をとりいれた。 本研究では,その効果を主に学生の自己評価により分析した。学生は提示された事例について,グループワーク によりケアプランを作成し発表した。評価はグループワークに対する自己評価および AL の効果に関する 10 項 目について,7 件法と自由記述の回答とした。その結果,学生はグループワークに向けて能動的に学習をすすめ, 積極的に情報交換をおこない,他職種からの新たな視点に気づくことで議論を深められたと評価をしていた。ま た,AL の効果は,グループにおける貢献度と強く関連していることが示された。これらの結果より,AL は多 職種連携の有効性を認識すると同時に,IPE においても有効な方法であることが示された。

We implemented Active Learning (AL) focused on Interprofessional Education (IPE) to learn about care management in a care management education class. It was one of the elective classes in the Faculty of Health and Welfare at the Prefectural University of Hiroshima. The purpose of this study is to evaluate the effectiveness of AL for IPE. We analyzed it from the results of students’ self-evaluations. Fifteen students participated in the class and were divided into groups of three. Each group discussed a model case in order to make a care plan for the case and presented their care plans in the class. After the presentations, students answered a questionnaire which was comprised of ten items with a seven-grade scale and open answer sections. The results indicated that students actively prepared for a group discussion and learned about some new viewpoints from other professional students. Furthermore, it was suggested that the effectiveness of AL correlates with students’ positive attitude in the group discussion. These results suggest that AL is effective in recognizing the importance of IPE.

Description

資料

Journal Title
人間と科学 : 県立広島大学保健福祉学部誌 = Humanity and science : journal of the Faculty of Health and Welfare, Prefectural University of Hiroshima
Volume
20
Issue
1
Spage
73
Epage
82
Published Date
2020-03
Publisher
県立広島大学
Created Date
2020-03
ISSN
1346-3217
NCID
AA12121256
Language
jpn
NIIType
Departmental Bulletin Paper
Text Version
出版社版
Sort Key
10
Set
pu-hiroshima