本学の生命倫理教育
URI | http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/pu-hiroshima/metadata/3389 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
File |
KJ00004253829.pdf
( 804.0 KB )
Open Date
:2009-02-12
|
||||||
Title |
本学の生命倫理教育
|
||||||
Title Alternative |
Bioethics Education at Hiroshima Prefectural College of Health Sciences
|
||||||
Author |
|
||||||
Subject |
生命倫理教育
医科学
インフォームド・コンセント
bioethics education
beiomedical sciences
informed consent
|
||||||
Abstract |
本学5学科の3年次学生に提供されている生命倫理学クラスの1年間の授業概要と学生たちの反応について報告する。このクラスでは, 医療従事者・患者の関係, 実験研究, 先端医科学の分野で生ずる倫理的ディレンマを表面化させ, 対処する方法を考えることを目的としている。クラスでは最初にすべての分野で根本に据えられるべきインフォームド・コンセントの原理について学ぶ。学生は各時間の最後に質問に答える形で, 意見の表明を書き記す。それらの意見のうち他の学生たちと共有する価値のあるものを抜粋してA4版2ページ程度に印刷し, 次のクラスで配付する。本稿では, いくつかの生命倫理上の問いに対する学生たちの反応を紹介する。 This is a report on the "Bioethics" class offered to the third year students at this college since last year. The class is intended to orient allied-health students to the ways of dealing with future ethical dilemmas they might face in an interdisciplinary clinical team setting, in medical research and in the development of advanced medical technology. Students study the ethical principle of informed consent in the early stage of the semester. At the end of each session, they are requested to write a comment or an answer to an ethical question the instructor poses. The answers are selected, printed and distributed in the next class. This article presents some of the class content and some student responses to ethical questions. |
||||||
Description |
資料 Data Report 国立情報学研究所で電子化 |
||||||
Journal Title |
広島県立保健福祉大学誌人間と科学 = Journal of Hiroshima Prefectural College of Health Sciences, humanity and science
|
||||||
Volume |
4
|
||||||
Issue |
1
|
||||||
Spage |
97
|
||||||
Epage |
108
|
||||||
Published Date |
2004-03
|
||||||
Publisher |
広島県立保健福祉大学
|
||||||
ISSN |
1346-3217
|
||||||
NCID |
AA11568026
|
||||||
Language |
jpn
|
||||||
NIIType |
Departmental Bulletin Paper
|
||||||
Text Version |
出版社版
|
||||||
Sort Key |
14
|
||||||
Old URI | |||||||
Set |
pu-hiroshima
|