<原著>アメリカの医療倫理教育から学ぶ

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/pu-hiroshima/metadata/3456
ファイル
タイトル
<原著>アメリカの医療倫理教育から学ぶ
別タイトル
<ORIGINAL ARTICLES>American ethics education for allied-health professionals
著者
氏名 岡本 珠代
ヨミ オカモト タマヨ
別名 OKAMOTO Tamayo
キーワード
医療倫理学
コメディカル倫理教育
インフォームド・コンセント
倫理的自律
medical ethics
ethics education for allied-health professionals
informed consent
ethical autonomy
抄録

In ethics education for future allied-health professionals or "co-medicals" we should pay attention to the way it has been conducted in American higher education because of their attempts to introduce to the world the ideas of medical ethics suitable for the contemporary clinical scene and to implement them in various forms in the regular curriculum. The characteristics of American ethics education can be seen in 1) their proposal of the system of ethical principles applicable to today's ethical dilemmas, 2) their appraisal of informed consent with the principle of autonomy necessary not only for the recipients of health-care services but also for the providers who could possibly conflict with colleagues and care-team members, and 3) their pragmatic approach in the emphasis of case studies and open discussions to arrive at possible resolution of dilemmas.

内容記述

国立情報学研究所で電子化

掲載雑誌名
広島県立保健福祉短期大学紀要
1
1
開始ページ
101
終了ページ
109
出版年月日
1996-03
出版者
広島県立保健福祉短期大学
ISSN
1342-0070
NCID
AA11318754
本文言語
日本語
資料タイプ
紀要論文
著者版フラグ
出版社版
ソートキー
19
旧URI
区分
pu-hiroshima