<原著>難聴を伴う重複障害児の補聴器装用指導 : 補聴器装用が困難であった症例の問題点と対応

URI http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/pu-hiroshima/metadata/3539
File
Title
<原著>難聴を伴う重複障害児の補聴器装用指導 : 補聴器装用が困難であった症例の問題点と対応
Title Alternative
<ORIGINAL ARTICLES>Problems and management of hearing aid use in multiple-handicapped children having difficulty with hearing aid fitting
Author
氏名 玉井 ふみ
ヨミ タマイ フミ
別名 TAMAI Fumi
氏名 進藤 美津子
ヨミ シンドウ ミツコ
別名 SHINDO Mitsuko
氏名 山崎 和子
ヨミ ヤマサキ カズコ
別名 YAMASAKI Kazuko
氏名 堀江 真由美
ヨミ ホリエ マユミ
別名 HORIE Mayumi
氏名 冨田 豊
ヨミ トミタ ユタカ
別名 TOMITA Yutaka
氏名 伊藤 信寿
ヨミ イトウ ノブヒサ
別名 ITOH Nobuhisa
Subject
難聴
重複障害児
補聴器装用指導
装用困難
聴性行動の発達
hearing impairment
multiple-handicapped children
management of hearing aid use
difficulty with hearing aid fitting
development of auditory behavior
Abstract

難聴を伴う重複障害児に補聴器装用指導を行い, 補聴器装用が困難であった症例の問題点と対応の方法について検討した。1)54例中10例が補聴器をいやがって外す, 不随意運動などのために外れてしまうなどの理由から, 補聴器の常用に至らなかった。関連要因は個々の症例によって異なったが, 補聴器装用年齢や知的障害, 運動機能障害の程度との関連が推測された。2)難聴, 多発小奇形, 精神運動発達遅滞を伴う1症例に補聴器装用および言語・コミュニケーション指導を行った。正確な聴力検査が困難, 耳介が小さい, コードを引っ張って補聴器を外す, 家族が相手をしないと外すなどの問題点に対応した補聴器の選択や指導を行い, 1年3カ月を要したが, 補聴器の常用が可能となった。また, 装用閾値の改善, 聴性行動の発達, 音声言語の理解・表出, コミュニケーション行動の発達が認められた。

The purpose of this study is to describe the problems and management of hearing aid fitting in multiplehandicapped children. 1) Fifty-four multiple-handicapped children with hearing impairment were fitted with hearing aids, and development of auditory behavior and communication skills were evaluated in the follow-up study. Ten children had difficulty adjusting to the use of hearing aids, because they did not like to the presence of earmolds in their ears. Some of the children with cerebral palsy were unable to keep the hearing aids on their ears because of involuntary movements. 2) A threeyear process of adjustment to the use of a hearing aid in the case of a 19-month-old child with multiple minor anomalies, hearing impairment, and mental retardation is reported. A hearing aid could not be attached to her ear, because whenever her mother put the hearing aid on her ear, she would pull the wire of the earphone. After four months, a programmable behind-the-ear type of hearing aid was prescribed. It became possible to fit the child with a hearing aid during the daytime, and some improvement in her auditory behavior, communication skills, and language development was noted at three years of age after 15 months of hearing aid usage.

Description

国立情報学研究所で電子化

Journal Title
広島県立保健福祉短期大学紀要
Volume
5
Issue
1
Spage
85
Epage
92
Published Date
2000-03
Publisher
広島県立保健福祉短期大学
ISSN
1342-0070
NCID
AA11318754
Language
jpn
NIIType
Departmental Bulletin Paper
Text Version
出版社版
Sort Key
13
Old URI
Set
pu-hiroshima